Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2009-10-01, 18:31
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Tiggare i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Anna Pernilla, liselotti, Hellen - vilka alternativ tror ni att de här människorna har?

Om ni själva fick välja mellan en vettig försörjning och förnedringen i att tigga, vilket skulle ni välja?

Kan ni verkligen inte se att det handlar om utsatta människor även om de "byter om till tiggarkläder"? Och varför skulle någon som har pengar "spela fattig"?
Jag gör ingen värdering av ordet tiggare. Ingen lust att prata politik heller. Trodde det framgick av mitt inlägg .
Jag ville bara berätta vad jag faktiskt sett.

Småpojkarna i Rethymnon verkade vara ortsbefolkning. Vanliga små grekiska pojkar. Dom småsprang, skrattade och hade roligt på väg ner till hamnen (ja, tiggare får vara glada också ). När vi såg dom på tavernan "spelade" dom upp en annan roll. Innehavarinnan till tavernan vi åt på, en bit från hamnen, "klatchade" till en av dom lite vänligt och sa åt dom att gå hem.

Den unga tjejen med spädbarnet såg inte ut att vara grek. Vi var riktigt illa till mods efter att ha sett henne med spädbarnet på armen.

I Portugal, i Faro, har jag också sett ombyte för att tigga. Här var det tonåringar (inte portugiser) som bytte om på en busshållplats efter att ha varit i stan. Där var det många "tiggare" som faktiskt var väldigt otrevliga om man inte gav något. Svordommar och obscena tecken. Inga förnedrande känslor där!

Senast redigerad av liselotti den 2009-10-01 klockan 18:38.
Svara med citat