Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-26, 10:29
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Minnestråd för Brige

Det är med stor bestörtning jag via min bror fick höra att Birgitta gått bort.
Daniel, jag beklagar Din och övriga familjens stora sorg.

Jag lärde känna Birgitta via Kalimera. Hennes inlägg var alltid så underhållande att läsa. Många gånger kände jag igen mig själv i hennes funderingar och åsikter. Med stor humor och mycket positiva ordalag var Birgitta en stor karismatisk person, som med hjälp av många "cookies" lade ut texten om sina greklandskunskaper på nätet.

Första gången vi träffades var i Kini på Syros. Jag bodde på Argo´s hos Yannis och Stavroula. En morgon hade vi fått en ny granne. En kvinna som gick med stavar, vilket jag tyckte var tufft och ett ypperligt hjälpmedel i den grekiska arkipelagen.

Yannis berättade att hon också var från Sverige. Lite senare på dagen möttes vi och presenterade oss för varandra. Det blev upptakten till vänskapen med Birgitta. Vi fann varandra direkt. Det blev vattengympa i havet på dagarna och tavernasittningar på kvällen ...

En kväll när vi sitter på en taverna kommer vår värdinna Stavroula in med ett gäng barn för att köpa glass. Vi hälsade och sade kalinichta när de gick. Efteråt kom servitören fram med "ett kilo" vin i den traditionella plåtburken/karaffen och sade att Stavroula tyckte vi skulle dricka mer vin.
Det blev en oförglömlig kväll med många berättelser och mycket skratt, tills vi gemensamt fick stötta varandra hemåt på nattkröken. Kul hade vi haft kan jag lova.

Sedan dess har det blivit många sms och framför allt mail. Inför varje storhelg kom alltid en hälsning från Birgitta. Jag kommer sakna henne mycket.

Jag hoppas Birgitta från sin himmel kan besöka de platser i Grekland som hon inte i livet kunde göra för "den krassliga" kroppens skull.

Chris
Svara med citat