Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-22, 12:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Minnestråd för Brige

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-San Visa inlägg
Min mamma Birgitta, Brige här på kalimera, gick bort i somras och det kom till min kännedom redan då att Janne ville skriva nåt för att hedra en medlem som varit med sedan starten. Det var alldeles för tidigt att ta ställning till, för någon av oss, där och då men nu när lite tid passerat känner jag för att skriva själv och berätta något om min mor och samtidigt, förhoppningvis, få läsa lite minnen som ni eventuellt vill dela med er av.
Jag får börja med att beklaga sorgen Daniel. Det kändes tungt när jag fick höra att Brige gått bort. Då ville jag hedra henne genom att skriva något här i forumet, men som du vet väntade jag på ert ”tillstånd”. Så jag är glad att du skriver nu.

Brige var med på Kalimera från början, så det är en mycket trogen medlem som har lämnat oss. Jag minns henne som ett oerhört entusiastisk och positiv person. Alla hennes inlägg andades glädje, och en stor dos passion för Grekland, och då i synnerhet Naxos, Kreta och Syros. Även om hon hade skrivit anonymt skulle man ha sett att det var hon som skrev. Oftast använde hon blå text med fet stil, och massor med smiles!

Här kommer några exempel på Briges inlägg, fyllda av hennes oefterhärmliga entusiasm, och många smiles. Jag har hämtat inläggen från det gamla forumet, från den tid då Brige lärde känna Syros för första gången.

Åter-skatt=flygbiljetter o ö-luff (Skrevs 2004-07-18)

Ja men visst Vad ska man annars använda "slantarna" till?? SPARA? Nu måste jag väl ändå ha hört fel, eller.....? Tänkte väl det Vad säjs om Syros o Paros, i första hand, kanske blir det ngn mer ö, vi brukar ju kunna ändra oss En Kykladluff blir det i alla fall Jag är bara såå glad Vi åker 17 sept och vänder åter 3 okt. Det blir drygt två veckor det Och jag som inte har skrivit något om våra två veckor på Kreta ännu Är det någon som tycker att jag ska göra det?? Jag gillar ju att skriva men, ibland tappar jag suget, känner mej "trög" och då besöker jag inte Kalimera så ofta heller. Jag har ju lite svårt att hålla "skrivfingret" i styr då jag väl är här Har jobbat mest sedan vi kom hem, har haft två lediga veckor med inte så mycket sol och värme direkt, utan mest kalla vindar från havet. Däremot har det inte regnat så mycket. NU kan jag se fram emot hösten, och den förlängda sommaren, med lugn och glädje. Jag "strulade" då jag hade bokat flyget till Aten, glömde att "spara som" eller ta ut på skrivaren så nu kommer jag inte ihåg lösen o.s.v. men det dimper väl ned ett inbetalningskort snabbt som "rackarn" tänker jag Det skulle se ut det, om vi bara har flight FRÅN Aten och hem

-Brige/Birgitta, med nybokade flygbiljetter, färska så det ryker, och som aldrig får nog av grekiska öar tycks det

Syros, here we come! (Skrevs 2004-07-21)

Ja men visst NU ska vi fullfölja det vi tvingades avbryta i höstas. Det blir en "liten luff", Syros och Paros har vi (jag) tänkt, med c:a en veckas vistelse på vardera ön. Vi har inte varit på någon av dessa öar tidigare, bara skådat hamnarna o.s.v. från akterdäck på någon färjan då vi passerat till andra resmål. På Paros bor vi antagligen i Naussa, jag vill helst bo DIREKT vid stranden, så nära som möjligt och utan att behöva klättra i berg, klänga uppför branta backar eller i trappor. På Syros blir Kini vår boendeort om det är lika mysigt som det beskrivits av Kalimerare och i böcker. Paros får nog bli första stopp, Syros som avslutning. Skulle vi "ledsna" på Paros tidigare än beräknat så går det ju att klämma in ngr dagar på Naxos, hos "systrarna Lindberg" kanske (eller vad säjer Du Arne)

(De omtalade systrarna heter faktiskt Anasthasia och Iréne Kavouras. Så nu vet Ni det Båda är, enligt mitt tycke, oerhört charmiga var och en på sitt speciella sätt.)

Glad?? JAG? NATURLIGTVIS Det är extra spännande och lockande att besöka nya resmålTrots att jag vistats på Naxos så ofta och länge och blivit uppmanad att besöka Paros så har det inte "blivit av" tidigare. Men jag känner mej mera lockad nu och är mer nyfiken. Nyfikenheten på Syros väcktes redan för ett par-tre år sedan, men den gången valde vi Dodekaneserna med bl.a. Patmos och Fourni.
Nåväl; nu är vi "på gång" igen och det känns VÄLDIGT bra

-Birgitta/Brige, mot nya mål........d.v.s. öar i Grekland

Syros=stor förtjusning=SANT! (Skrevs 2004-10-08)

Ja, visst blev det så Stor förtjusning uppstod, hos oss båda, i denna lilla vackra ö, dess underbart rara människor, den fantastiskt goda maten samt alla trevliga katter o lustiga hundar. Taxi, o andra bilar med för den delen, STANNADE då katt eller hund gick över gatan ALL biltrafik skedde lugnt, varligt o hänsynsfullt. Inget ilsket tutande här inte

Jag är bara SÅ fascinerad. Tänk att bli SÅ förälskad, igen, det hade jag nog inte väntat mej. Vi hade ju, dessutom, vissa förväntningar eftersom Syros var en av de öar vi skulle ha besökt redan förra hösten. Att det besöket blev "sparat" gjorde inte mötet sämre, alls icke. Syros kommer vi avgjort att besöka igen

-Brige, för alltid Greklandsberoende. (Även maken börjar bli, tror jag )

Tack Brige för alla trevliga inlägg, och otroliga entusiasm!

Vila i frid.

Janne/Kalimera
Svara med citat