Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast
Om man har resebolagets reseförsäkring så får man både läkarvården o medicinen helt fritt för det fixar dom via försäkringen som man har tagit dom tar en kopia på resebeviset o så fixas allt.
|
Som Eva L sade: "Den offentliga sjukvården är gratis i Grekland om du har med kortet från försäkringskassan."
Citat:
...tar den självrisken på din hemförsäkring eller om det blir inbrott i din bil då bilförsäkringens självrisk.
|
Så reseförsäkringen har ingen självrisk? Det är ju möjligt...
Citat:
Jag vet många som tänker det har vi i hemförsäkringen men ack nej där får du stå för allt plus självrisk...
|
Hmmmm.... Om jag redan stått för allt, måste jag då betala självrisk till försäkringsbolaget som jag då inte ens kunnat utnyttja...? Hur menar du?
Citat:
...o då skall man ha resebeviset med sig annars så får man själv stå för all kostnad på plats.
|
Jag hänvisar återigen till Eva L:s svar...
Citat:
Jo man får betala för sjukvården i grekland för min bästa väninna nere på Rhodos har blivit påkörd av en bilist o är skadad o får betala allt själv...
|
Är hon Svensk och har tillgång till vårt "blå kort"? I så fall har du fel! I det läget spelar hennes försäkringar liten roll. För vården! Ev senare ersättningar är en annan fråga. Är hon Grekisk är situationen helt annan! Så ditt påstående är i bästa fall helt fel annars bara inte komplett.
Citat:
Hemförsäkringen litar sig många på men du har en självrisk på 1500kr som du får stå för själv därefter kan dom gå in o betala läkarkostnader o medicin men inte är det roligt o plocka upp 1500kr ifrån semesterkassa.
|
Så vitt jag känner till så har i princip alla försäkringar en självrisk oavsett om det är hemförsäkring eller reseförsäkring. Fast man kan i vissa lägen betala extra för avtala bort självrisk. Och det kanske är det du hänsyftar till?
Citat:
Så jag önskar dom lycka till som förlitar sig på sin hemförsäkring för den blir mycket dyrare om man skall lösa till fler dagar om man är iväg merrän 45 dgr än den försäkringen man kan ta med resebolaget.
|
Så du har så bra kontroll på samtliga försäkringar med ev resetillägg och de reseförsäkringar man kan ta när man beställer?
Personligen skulle jag säga helt tvärtom! Jag har en vanlig hemförsäkring med ett Res Plus-tillägg, som det heter hos Trygg-Hansa, som är betydligt bättre och fram för allt billigare än att köpa försäkring för varje resa. Den kostar ca 200 om året och jag kan resa hur mycket jag vill hela året så länge varje resa understiger 45 dagar. Över det måste jag köpa en tilläggsförsäkring och den är rätt dyr. MEN! Hur många är borta längre än 45 dagar? Inte så många tror jag. I alla fall inte när det gäller Grekland.
Citat:
Har säkra källor som jobbar med detta o gjort i många år...
|
Kära Fanasten. Du lägger då och då entusiastiska och engagerade inlägg. Och det är kul. Men tyvärr så har du oftare fel än du har rätt... Det skulle kanske gagna dig att "tagga ner" lite och se till att "ha torrt på fötterna" innan du lägger ut inlägget? Det skadar inte att veta lite om det man pratar om...