Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-16, 20:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bröllopsbesvär med underbart resultat

Men vilken rolig grej. Jag förstår problemen med "dubbla" bröllop... Papper, stämplar, betala för översättning och skatter osv... Ellada, agapi mo.... Sådant är lite lättare här hemma.

Så kul att det blev så lyckat och fint. 200 gäster.... Phu.... Men då kan du slappna av lite nu. Tills det är dags nästa gång för den "svårfångade"...

Grekiska bröllop går inte av för hackor... Ett av de jag varit med på var på Tinos när min gode vän Eric från Belgien gifte sig med Eleni från Tinos i början på 90-talet. Som tur var är bägge Katoliker så de hade det lite lättare med alla papper. (Just Tinos har en stor population Katoliker. Hade hon varit Ortodox hade det säkert varit svårare.)

Vi var kvar i kyrkan tills efter "Stefania" cermonin. Då kom några andra Grekiska vänner och tog oss med till ett närbeläget Cafenion för Kaffe och Metaxa... Då skulle den Katolska Liturgin pågå i ytterligare en timme och det var ingen intresserad av! För att vara bröllop tyckte jag då att det var mycket spring in och ut i kyrkan!

Men vi kom tillbaka till kyrkan lagom tills dess brudparet skulle gå ut. Det var väl någon som höll koll på något sätt fast jag inte märkte det. Sedan var det fest på Hotellet... Matsalen var hyrd. Fast vi var nog "bara" ca 150... Blandat från Grekland och Belgien samt jag med sällskap... Och det lilla jag kommer ihåg från den festen (dvs hela veckan vi var där... ) har jag försökt förtränga...

2002 eller -03 satt jag med sällskap på Terrassen på Alonia på Tinos för middag. Då anlände ett litet bröllopssällskap. Ca, kanske drygt 15 pers. De hade beställt middag där. Det var lite fest och dans och så, men ett ovanligt litet sällskap! Jag fick förklaringen av Stelios: Hon gifter sig för andra (!) gången! De kommer hit från Syros för att gifta sig! De kan inte göra det där......

Grekiska bröllop är speciella. Har ni möjlighet att vara med, eller kanske bara bevittna ett sådant, så ta chansen...
Svara med citat