Citat:
Ursprungligen postat av Peter
En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck... 
|
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första!
Tänk att detta ämne har fortsatt leva så länge. Jag har inte läst alla svar måste jag erkänna.
Första kvällen på Agios Prokopios på Naxos blev jag full i skratt. Vi hade precis anlänt sen lördagkväll, gick ner till stranden och doppade fötterna, anlände till O´Fotis taverna med sandalerna i handen. I övrigt kläder på kroppen. Välkomnades av värden. Inte så mycket folk, men bland gästerna satt vänner till värdfamiljen, mer eller mindre klädda. Två äldre herrar, greker, i badshorts, en barbröstad. Jag önskar att jag hade vågat ta en bild! Det här var en enklare familjär taverna och märk väl på en strandort.
Man får väl ta seden dit man kommer. Inte badkläder på fin restaurang i en stad, ett strandkafé mitt på dagen är väl en annan sak. Sedan är det väl olika vad man betraktar som finklätt. Jag går inte dyra märkeskläder eller högklackat hemma i Sverige och således inte heller i Grekland. Shorts går jag helst inte i alls...känns inte riktigt klätt.
Men jag kan tänka mig situationer där man inte har mycket val. Om man hyr moppe/fyrhjuling och spontant bestämmer sig för att övernatta i någon by man anländer till. Då är man ju klädd som man råkar vara klädd.
"Kläderna gör inte mannen" heter det väl också.
Aina
som missat problemet med klädsel på taverna...!