Ämne: Jobba i Aten
Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-31, 19:45
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Jobba i Aten

Hej
Läste ditt inlägg och vi står också inför att ev flytta ner i 1 år på prov först. Min sambo är halvgrek o talar flytande grekiska. Men jag förstår en hel del men värre med talet. Blev lite intresserad utav distans kursen du skrev om! Var söker man den?
Ha en trevlig kväll/Kattis från gbg

Citat:
Ursprungligen postat av Lilithsdotter Visa inlägg
Vilken typ av jobb kommer du söka? Har du nån utbildning? Kan du grekiska sen tidigare?

Jag kom till Thessaloniki för drygt ett år sen utan att kunna grekiska. Jag är sjukgymnast och friskvårdare och hittade jobb som massör och aerobicinstruktör efter 4 månader, vilket jag tror är relativt snabbt med tanke på hur lite grekiska jag kunde då. De första 4 månaderna pluggade jag grekiska på distans on-line, så jag kunde lite lite efter 4 månader, nu efter att ha jobbat nästan ett år känner jag att språket fungerar helt ok.

Arbetsmarknaden är rätt hård här, det finns ett överflöd av universitetsutbildade som inte har jobb, så du kanske får vara beredd på att vara lite flexibel, dvs vara beredd att ta ett jobb utanför ditt område. Lönerna är väldigt låga och levnadskostnaderna ungefär lika höga som i Sverige tyvärr. Detta var det negativa. Det positiva är dock att grekerna generellt sett är väldigt hjälpsamma och tålmodiga vad gäller språket. De flesta (i Thessaloniki iaf) pratar väldigt dålig engelska (så det kan du inte direkt ta dig fram på), men de hjälper gärna till med grekiskan och har ett oändligt tålamod. Att du kommer från Sverige är ingen nackdel, de flesta har en bra bild av svenskar och du kommer märka att i många sammanhang har du nytta av att vara svensk.

Lycka till! Helen
Svara med citat