Sv: Agia Marina - diverse frågor
Let´s see...
AM känner jag bara till lite sådär, men som tidigare nämnts är det bara en tjugominuters trivsam promenad mellan AM och Platanias, och i det sistnämnda finns en mycket trevlig sportbar - the Plus Lounge, som med all säkerhet visar kvalmatchen. Där finns dessutom en hel del svenskar, så ni kan få trevlig stämning. Ligger på vänster sida om vägen från ert håll sett, förbi först Tropical Clup och sen Jasmine Village.
Skulle definitivt välja Loutro före Preveli. Preveli är en fin strand, men inte så mycket mer. Vägen ner mot sydkusten, genom Sfakia är minst lika mycket värd som besöket i Loutro i sig.
Buss till Balosbåtarna tar du genom att leta upp en grön en som går till Falassarna. (Kanske t o m Elafonissi, jag tror de kör kustvägen också?) Vet inte riktigt hur ofta dessa går, men ni får i vart fall kliva av strax efter Kissamos, ni ser hamnen. Det är lite olyckligt med tider på båtarna, de går redan kl 10 och är inte tillbaks förrän kl 18, så det blir att antingen stiga upp i arla morgonstund och hinna med en buss, eller lägga en hel hyrbilsdag på att bara köra dit, parkera och sen vara ute vid Balos hela dagen. Sen är man nästan för trött för att orka med någon mer körning på vägen hem.
Rekommenderas starkt - kör inlandet till Elafonissi och njut av stranden där en dag, kör sedan kustvägen till Falassarna, stanna till på någon taverna på vägen, och njut av solnedgången på Kretas yttersta väst.
Det kommer tillbaks till mig bara jag skriver ortsnamnen... Jag behöver inte ens blunda för att se bergen, havet, olivlundarna, byarna framför mig. Nästa år, i oktober, när turisterna lämnat hotellen, är vi förhoppningsvis med och firar grekiskt bröllop i Loutro. Tills dess får man väl njuta av nordiskt mörker, nya, längre arbetstider och svininfluensa...
|