Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-23, 10:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Är nyfiken på Karphatos och har några funderingar.

Till Karpathos åker jag gärna om och om igen. Jämför inte med något annat, utan ta ön med öppet sinne, så kommer du att upptäcka charmen som så många har fallit för.

Människorna är oerhört vänliga och öppna. Naturen är dramatisk och vacker. Det finns ett flertal helt underbara sandstränder, men man måste anstränga sig litet för att hitta dem... Hyr en bil eller moped och åk ner mot flygplasen; där hittar du flera stycken, både framför och bakom. Fortsätt sedan norrut längs kusten och du hittar strand efter strand... Pigadia är, som Elisabet sagt, en modern stad, men visst finns det mysiga gränder även där, om du går utanför - eller snarare innanför - de två turistgatorna längs vattnet. Ett mycket stort utbud av bra restauranger och tavernor. Hör av dig när ni har bokat, så kan du få mängder av tips.

Dessutom finns där ett flertal mycket charmiga byar. Mesochori rekommenderar jag. Där ställer du bilen utanför byn och traskar ner och förvillar dig bland gränderna utefter sluttningen. Olympos är ju ett kapitel för sig, en helt unik bergsby. Othos med Mr Hapsis lilla museum och den fantastiska utsikten, Aperi med de vackra husen, Spoa med sitt vidunderliga läge - och sandstranden Aghios Nikolaos nedanför. Pyles med den gamla vattenreservoaren och sina gränder. Arkassa med piratberget och den gamla slavmarknaden. Och två fantastiska sandstränder, dessutom. Det finns hur mycket som helst att se.

Läs hotellbeskrivningarna noga innan du bestämmer dig, dock. De nya hotellen är byggda längs stora vägen till Aperi, och det kan vara en lång promenad in till själva Pigadia. Själva lutar vi åt att bo på Atlantis nästa sommar. Det finns nyare och fräschare hotell längre bort, men vi gillar att bo "mitt i smeten", och Atlantis har vi tittat på i flera år och tänkt att det ligger mycket bra till för våra önskemål.

Läs resebreven från Karpathos. Gå några år tillbaka i tiden, så får du också mängder av tips. Själv har jag inte skrivit några från de senaste resorna, främst därför att vi inte gör så mycket nytt när vi kommer ner... Vi solar och badar, strosar runt i Pigadia, åker runt på ön och umgås med våra vänner där nere. (Det enda ovanliga vi gjorde under den senaste resan var att promenera från Finiki till Arkassa. Kanske skulle kunna göra ett fotoresebrev från den trippen, om det inte är för sent...)

Ge Karpathos en chans, tycker jag. Du kanske också faller pladask för den, som så många andra har gjort . Det farliga är att man riskerar att bli fast där och riskerar att inte få se några andra öar, om man nu inte har råd att åka ner fler gånger per år...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat