Ämne: Växelavgift?
Visa ett inlägg
  #39  
Gammal 2009-08-22, 23:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Varför kostar det mig då inget att ta ut pengar i en ATM här hemma? Ur bankens synvinkel spelar det ingen roll om jag tar ut pengarna här eller i Grekland! Så det argumentet faller direkt. Det var just därför EU försökte få bort alla påslag för ATM-uttag i utlandet. det ska kosta lika mycket som hemma. Dessutom lever bankerna väldigt gott på alla avgifter och påslag vi betalar. Det är trots allt en väldigt liten del Uttag i utlandet står för.
Jag tror att det är så enkelt att det är konkurrensen som har gjort att det inte finns någon kostnad på att ta ut pengar i en ATM här hemma. Säg att en av bankerna helt plötsligt skulle börja ta 1,5% avgift här också så skulle de högst sannolikt tappa så många kunder så att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jo. I samma ögonblick ATMen får kontakt med SWIFT-centralen i tex Grekland blir du debiterad den kurs som gällde den sekunden. Och den kursen uppdateras kontinuerligt ner till 5 decimaler. (Vi ser bara 4) Så du kan aldrig göra kursvinst eller -förlust vid ATM uttag. Det kan du bara se timmar, minuter eller sekunder efter din transaktion, när kursen ändrar sig.
Ja, banken vet naturligtvis kursen då du tar ut pengarna, annars skulle det bli lite tungt för dem. Det jag menade var att vi som kunder har ganska svårt att hålla koll på detta. Vi tar ut pengar i Grekland i Euro men vi får inte direkt (på ett enkelt sätt) veta hur mycket det kostade i kronor då vi gör det. Några veckor senare då vi är hemma får vi se ett kontoutdrag där det står hur mycket det blev att kosta då vi tog ut pengarna. Då vet vi inte vad aktuell swift-kurs var vid det tillfället så vi har svårt att kontrollera hur mycket det hade kostat om vi tagit ut pengarna på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är egentligen inte det vi pratar om. Forex och bankerna SÄLJER valuta som en tjänst där de tjänar pengar. (Bankerna brukar dock oftast vara något billigare.) Vi pratar om uttag i ATM och bankernas påslag där. Och då gäller SWIFT-kursen plus bankens påslag. En helt annan tjänst alltså. Och SWIFT-kursen igår var 10.06. Har gått upp till 10,0825 idag. Så tar jag ut i en ATM nu betalar jag 10,0825 plus 1,5 % alltså 10,2337. Vilket ligger en bra bit under 10,5616 som Forex vill ha.
Hur många är det egentligen som har koll på detta då de bestämmer vilken bank de ska byta till? Det är inte många och därför har det ingen direkt betydelse för banken då det gäller att locka kunder.
Jag använde en tid Skandiabanken och hade bland annat gått på just detta att de inte tar någon avgift vid uttag utomlands (på den tiden många gjorde det). Nu ser jag här i tråden att de tydligen omräknar med 1,65 % i stället för 1,5 % som några andra banker gör. Dit gick hela den vinsten och likadant verkar det vara på Ica-bank också och de har ju verkligen marknadsfört att de inte tar någon avgift på ATM-uttag utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Påslaget ger naturligtvis bankerna en intäkt, men det är en förtäckt växlingsavgift som EU försökte få bort.
Men de fick väl bort en del av avgiften för de hade väl en omräkning på valutakursen före det också.

Om vi nu ska prata kostnader för bankkort så tycker jag att en uppgift som vore intressant att få fram är kostnaden för butiken för de olika korten. Jag vet att det skiljer mycket mellan de olika korten på hur mycket det kostar för butiken då de säljer men det är väldigt svårt att få fram vilka kort som är dyra och vilka som är billiga.

Mvh Janérik
Svara med citat