Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-11, 02:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bil till Olympus

Citat:
Ursprungligen postat av lenode
Hej!

Jag tror inte det var från Diafani, de jag såg började gå över berget från Olympus och det blev liksom åt fel håll....ligger Spoa nära? Jag har inte kvar ngn karta.
Det var en hel del vandrare där, jag träffade en tjej från Holland som vandrade helt på egen hand, men det var en dag när jag tog bussen till Piles, vandrade tillbaka över Othos, träffade mr Hapsis som spelade lira för mig - jag fick också prova liran....hm....vandrade vidare till Volada där jag åt lunch, blev bjuden på lokomades av ett gäng gubbar som hade taklagsfest (tror jag). Sedan kroknade jag och tog bussen tillbaka till Pigadia. I varje fall skulle den tjejen vandra upp till högsta toppen på egen hand.
Vandrade en dag över berget från Pigadia till Amopi. Det var riktigt mysigt. Åt mat på en taverna som hette Votsolaki, god kyckling. Servitören beställde taxi åt mig tillbaka, han varnade mig för just den taxichaufför som kom, han brukade tydligen begära för mkt men då skulle man bara vara bestämd och ge den gängse taxan. Det kostade alltid lika mkt varje gång, man behövde aldrig fundera! I varje fall försökte inte taxichauffören lura mig, men jag vidarebefordrade varningen till de som tog över taxin i Pigadia.
Hälsningar
Lenode
hej!
Spoa ligger ca 18 km från Olympus.Ska kolla hur långt dom kommit med asfalteringen när jag kommer ner.
Det finns gott om vandringsstigar på Karpathos, ifall man vill knalla runt....Dock får man tänka på att ta med vatten, mobiltelefon,kartor samt berätta för folk ungefär var och när man ska anlända.Det har hänt att folk försvunnit i den stundtals rätt besvärliga terrängen, så det skadar inte att vara lite extra försiktig om man ger sig iväg på apostlahästarna....

Kul att Hapsis lät dej "lira" med hans lira.... Varu inne på hans pyttelilla ateljé?? Han e en go gubbe,svårt att veta HUR ung han e, men somliga säger att han e över nitti...Svårt att tro, när man sett honom remma iväg mot museét....
Mikke
(KfK)
Svara med citat