Citat:
Ursprungligen postat av laero
För bara ett år sedan kostade euron ca 9:30 så kronan är fortfarande tämligen svag.
|
I Sept i fjol betalade jag drygt 9,40 när jag tog ut från mitt vanliga Svenska checkkonto i ATM i Grekland.
Den kurs vi kan läsa i tidningar och se på TV är den sk SWIFT-kursen. Dvs den kurs bankerna använder när de gör internationella överföringar. Forex m fl SÄLJER ju valuta och måste tjäna lite på det. Därför lägger de på omkring 30 öre per €. Kursen brukar fastställas två gånger om dagen men påslaget kan variera eftersom kursen kan förändras mellan dessa tidpunkter.
Nu börjar vi väl se en stabilisering. Hoppas jag. Jag trodde tidigare i vår att €n skulle kosta kring 10,30 lite tidigare i sommar. Och det hade den nog gjort, och kanske t o m mindre, om det inte varit för de ekonomiska problemen i Baltikum. De Svenska bankernas stora utlåning i de länderna påverkade valutakursen negativt när det började se ut som att fanns risk för devalveringar där. Nu verkar den risken minskat vilket förhoppningsvis kommer att innebära att Kronan fortsätter stärkas. Om sedan de Svenska bankerna kan minska sina investeringar och risktagande något där så kommer det också att påverka Kronan positivt.
Om omvärlden fortsätter att visa optimism och hyfsade siffror, och det inte händer något nytt otrevligt, så gissar jag att €on kommer att kosta kring 9,60 - 9,70 i Feb - Mars. Men samtidigt med tanke på hur känsligt läget är nu så behövs nog inte så stora händelser för att det ska påverka valutakurserna.
Det kan räcka med att Svininfluensan blir en riktigt allvarlig Pandemi så kan det påverka valutakurserna! Om det skulle bli så allvarligt att industrier måste stänga och produktion upphör vilket påverkar export osv...
Samtidigt är det larvigt för i princip "alla" är överens om att Svenska Kronan är kraftigt undervärderad. Sverige har en mycket stabil ekonomi!!! Man är internationellt rätt överens om att den korrekta kursen är omkring 6,50 för en $ och 8 - 8,50 för en €... Men där är problemet att Kronan är för liten valuta för att sätta tyngd bakom för att kunna pressa ner kursen. Vi är i händerna på den internationella valutamarknaden!
Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping
Vi får börja åka till Bulgarien istället. 10 spänn för maten, 5 spänn för en grogg och 3 spänn för en öl.
|
Det där är historia...
Citat:
Ursprungligen postat av KarinL
Har vänner som varit i Bulgarien iår o de sa det hade blivit jättedyrt där nu.
|
Jag har goda vänner som kom hem från Bulgarien för 1,5 mån sedan. De hade en AI-resa till ett hotell på vischan. Bra mat, bra standard, bra service. Men när de åkte in till närmaste by så låg priserna strax under eller på samma nivå som i Grekland! Det är tydligen ingen större skillnad nu! Och nu har de precis kommit hem från en vecka i Parga....
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Ja, det är ju så man får göra. Prioritera helt enkelt.
|
Ja, absolut. Du har så rätt som vanligt.

För åka vill man ju!!! Jag tror de flesta har lite man kan dra ner på. Som det där med hyrbil och moppe tex. Jag tror de flesta kan spara in 10 - 15 % av fickpengarna utan att gå under... Och då har man kompenserat för valutaförlusten.