Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-13, 20:59
Aspasia Aspasia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Sv: Mera färska Skopelostips!

Ett PS angående väckarklockor:jag är så nojjig så jag tror alltid att jag ska försova mig,och ställde därför en väckarklocka och 2 mobiler på 3:30! Trodde jag.....en mobil hade grekisk tid och ringde redan 2:30......så nog vaknade jag i tid allt!

Annat från min tur:
Vi hade planerat att bo även på Alonissos,men pga tidsbrist tog vi istället en dagtur med en av båtarna i hamnen som saluför såna resor.
Vi åkte med Kassandra och hade en fin dag med delfiner men inga munksälar som ju ska finnas inom naturskyddsområdet!
(Däremot fick jag se en munk blanda cement iklädd rosa diskhandskar på ett kloster vi besökte!)

Bland det allra bästa jag upplevde var när vi åkte upp till klostren ovanför staden,bl.a Varvara. Där träffade vi en kvinna som tillsammans med sin man arbetat med restaureringen och vården av klostret.
Hon var oerhört pratsam och vi hade en riktigt trevlig stund i solnedgången.
På det närbelägna nunneklostret träffade jag den kortaste vuxna människa jag sett i hela mitt liv-en liten döv nunna som var ca en meter "lång"!
Sedan gled vi ner mot Skopelos i skymningen på motorcykeln,med motorn avstängd,och mötte fasaner,rapphöns,harar,kaniner och falkar.En stund av magiskt lugn.

Över huvud taget upplevde jag ön som lugn och stillsam och med rätt lite turister.
Hade nog befarat att den skulle bli lite sönderturistad efter filmen MammaMia men såg väldigt lite anspelningar på filmen.

Vi återvände med samma skorv till Agios Konstantinos på fastlandet. För att slippa köra till Aten mitt i natten tog vi in på ett skunkigt rum där,och fick betala 30 euro även där,men för hälften av Skopelosstandarden.
Trodde hotellet låg vid en bakgata,men det visade sig vara den bakgata där ortens unga grekiska män visade sin manlighet med hjälp av Motorer!
Lyckades dock slumra några timmar innan vi gav oss iväg i gryningen för att slippa solen.
Senare på eftermiddagen gick mitt flyg hem så det blev en riktigt lång resdag. Flög med LOT via Warszawa-en resrutt som jag alltid tycker funkar oklanderligt.
Trevlig resa,Birgitta63,hoppas du får en fin semester!

Aspasia
Svara med citat