Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-26, 18:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Wien till nyår.

Nu har jag kollat lite... Adagio ligger väldigt nära Schwedenplats. Och där finns en hel del nöjesliv, klubbar och pubar som jag nämnde, om ni är intresserade. Och Schwedenplats räknas som centrum.

Drygt 1 Km in till Stephansdomen och ung lika långt till Pratern. Jag skulle kalla det ett perfekt läge! Skulle själv kunna tänka mig att bo där om det skulle bli för trångt hos vännerna någon gång... Pribitzer ligger åt sydöst, dvs nästan på andra sidan centrum från Adagio, och nog drygt 2 Km från Domen. Adagio har ett mycket bra läge som utgångspunkt för upptäckarpromenader!

Så det enda Pribitzer kan konkurrera med är i så fall priset. Jag fick ett pris på 86 € per natt på Adagio exkl frukost. På Pribitzer kan ni kanske komma ner 20 - 30 € per natt, men det är kanske värt det för att bo lite mer centralt.

Det knasiga huset ritades av en arkitekt som heter Hundertwasser såg jag på en karta. Det ligger lite på vägen mot Pratern, och dit ska ni , så då kan ni kombinera de två. Sedan finns ju Mozarts födelsehus, Freuds mottagning, Botaniska Trädgården och så mycket annat att ni kommer att ha fullt upp i en vecka. Utan problem. Jag gissar att när ni lämnar Wien kommer ni att börja prata om när ni kan åka tillbaka. Det så kallade Tinos-syndromet...! Ett väldigt smittsamt tillstånd...

Nyårskonserten hade ju varit rolig att uppleva men det är i princip omöjligt. De biljetterna är bokade ungefär två år i förväg... Den ses bäst på TVn på rummet.

De stora fina balerna går inte att komma in på. De är bara för Österrikes elite. De är dessutom så dyra att de är ointressanta. En biljett kan kosta 10 - 20.000 och sedan tillkommer balkläder för för minst lika mycket per person. Man är dessutom i princip tvingad att gå en kort kurs för att lära sig alla regler kring dessa baler. Plus riktig Wienervals.

Men det finns mindre, enklare baler som även vi dödliga kan komma in på. En del är fortfarande rätt dyra men har inte så höga krav. Men då måste man beställa plats NU, och på en vardag, för att ha en chans.

Om ni vill vara kulturella någon kväll skulle jag rekommendera ett besök på Wiener Staatsoper, Operan, som ofta har världsartister på besök. Men då måste ni nog beställa biljetter nu också. Det finns även ett antal mycket bra Teatrar. Wien har säkert någon nöjes- och kulturkalender på nätet. Kolla. Operan ligger precis vid Hotell Sacher så det är lätt att ta sig dit. (Varför bor ni inte där förresten? Billigaste dubbelrummet kostade ju bara 3.500 per natt... )

Nyårsafton. Wienarna firar nyår rätt grundligt. (Nyårsafton heter Sylvester, och Gott nytt år mellan vänner "Gutes Rutsch". Dvs Halka in bra på det nya året...) Det innebär att det är tämligen tjockt med folk på lokal. Så ni bör nog redan nu börja fundera över hur och om ni vill fira ute. I så fall kolla lite var och vad ni kan beställa/boka redan nu. Hotellet kan säkert hjälpa till med det. Alternativet är ju att äta lite tidigt och fira på hotellrummet där man bullat upp med div godsaker. Vill ni vara ute vid 12-slaget är det säkert en hel del firande på Schwedenplats. Tar ju inte många minuter att gå dit!

Det låter kanske larvigt att börja fundera över sådant redan nu i värmen, men bättre det än att ni står där på nyåret och inte får plats eller möjlighet att göra det ni vill. Wien är en världsstad och det är fullt med folk som vill fira nyår där!

Jag har ju varit på massa roliga ställen där, men det har då varit med mina vänner som tagit med mig på deras ställen, där jag träffat deras vänner i sin tur osv, så jag har inte tänkt på vad saker/ställen heter eller var de egentligen ligger.

Men det finns ett ställe som fortfarande sticker ut lite. Det är en Restaurangaktig sak... Om jag inte missminner mig totalt så ligger den på högersidan på Kärntner (har nog bytt namn där dock) en bit ner från Domen om man kommer från Sacherhållet. Ett par kvarter, tror jag. När man kommer in så måste man gå NER under jord! Jag tror det fanns tre eller fyra våningar under marknivå! Jag tror varje våning hade sin speciella funktion. Kneipe, Restaurang osv. Fråga på hotellet när ni är där. Det är säkert ett sådant ställe som är välbekant. Och om ni kommer dit måste ni prova deras Körsbärsvin... Det smakar saft, men... Börja med en LITEN kanna. Det finns en anledning till att jag inte är helt 100 på var den ligger....

Nu har jag nog inte så mycket mer. Fast det här med att åka spårvagn är en rätt bra idé. Det finns Ringvägar runt Wien. Margaretengurtl och Ringweg. Jag kommer inte ihåg om de går ihop, jag har bara kört dem på östra sidan, med de har spårvagnar. Och när ni ska till Schönbrunn kan ni ta U-bahn. Det är lite långt att gå.

Jag avundas er som kommer att få en fantastisk nyårsvecka i Wien...

Peter
Svara med citat