Sv: Rätt klädsel på taverna ?
Jag har nu återkommit från årets Greklandresa och ska redogöra för mina noteringar angående Taverna-klädsel!
Vad jag kunnat se beror klädsel delvis på hurvida det är lunch eller middag som intages. Vid lunhc på stranden är främst turister lättklädda, ofta med bar överkropp och det verkar accepteras. Det kan kanske bero på att det sällan var fullsatt på tavernorna vid lunchtid i år?
Vid middagen hade ingen, inte ens turister, bar överkropp. Personalen har alltid långbyxor (herrar) men däremot hade de flesta gästerna kortbyxor. De som hade långbyxor var främst något äldre personer. Vid mer lyxiga ställen som på calderan i Thira såg man (utifrån utan att ha råd att gå in) folk med kostym i hettan men det verkade mest vara bröllopsgäster. Inte ens amerikanska lyxturisterna kunde påstås vara speciellt uppklädda, däremot syntes flera äta Gyro tämligen enkelt klädda på caldera-kanten utan att gå in på någon krog. Jag upplevde att snabbmatsställen har fått ett uppsving och där är klädseln helt ointressant verkar det som. På småöar blev det väldigt jobbigt med kortbyxor pga mygg, på stora öar verkar det vara färre mygg (??) och där är kortbyxor vanligare.
Slutligen kan man säga (men det har inget med klädseln att göra) att priserna har gått upp radikalt i år. Det är inte billigt att äta på taverna, en gyro kändes mer överkomlig!
|