Citat:
Ursprungligen postat av ricky
 Aaa! Nu gick det upp ett ljus!
Nu förstår jag " det meningslösa" med att alltid bli krävd på boardingcard vid varje taxfreeköp. Det är ju givetvis för viktberäkningen. Det visste jag inte.
|
Hold Your Horses!
Tro INTE på det som står här ovan! Det är fel fel fel fel!
Men nu kommer lite mer förstahandsfakta:
Har precist konsulterat Sas Ground Service Vikt & Balansavdelning på Arlanda. (de sitter 15 meter från min arbetsplats)
Olika flygbolag har olika standardvikter för Passagerare och bagage. De diffrensierar lite mellan bolagen men här är siffrorna för SAS som gäller inom Europa:
Psgr-vikt vuxen 87kg (man & kvinna) barn 35kg infant 0kg alla vikter inklusive handbagage.
Bagage väger 13kg / kolli
SAS-charter är standardvikterna liknande men man delar upp vuxna i män (83kg) samt kvinnor (69kg).
Till dessa psgr och bagagesiffror lägger så piloterna till den bränslevikt som är tankad och man får då en startvikt. Utifrån denna startvikt beräknar de sedan den kapacitet (=hastighet) som behövs för att lyfta skiten upp i luften.
Banlängd, lufttryck, torr/blöt bana, cateringsiffror (inkl pre-pack) är då en del av övriga parametrar som tas med i beräkningarna.
Boardingkorten i de s.k Taxfreebutikerna visar man endast för butikernas egen statistik, som de använder för sina egna inköp och ibland delar med sig utav till myndigheter och andra intressentar av dylik statistik!.
Tunga flygplan finns det gott om men marginalerna vid V2 (den tidpunkt på startbanan då noshjulet lyfter) är alltid väl tilltagen. Ingen pilot vill sitta i ett flygplan som riskerar att bli kvar på marken!