Sv: Tunga väskor
Ha ha ha, holy shit vilket kackel...??!!! Lite kul o läsa i alla fall, men jag tror tråden börjar tvinnas och förtvina och gå sin egen väg eller bli nåt den ej alls var ämnad till !...
Nåväl, jag tror att i alla fall ( om nån nu bryr sig om vad jag nu tycker/tror, ha ha)att man har en maxvikt för bagage för att bla beräkna bränslet och att folk inte ska ta för mkt utrymme för då blir det svårjobbat. Det borde ju rimligen gå åt mer bränsle samt bli trängre och ta längre tid för av/på last med mer bagage/tyngre vikt ?!Lite också för att jämna ut vikten över hela planet?. Passagerare och handbagage resp lastrumsdelen.
Jag tror ändå inte det skulle spela ett skit roll om samtliga på planet tog ca 3-10 kg extra i sina väskor, fasktiskt inte. OM det skulle göra det, OM det skulle äventyra säkerheten på något vis, så skulle det alltid vara en hård koll betr vikten ! Ibland är det ju så ibland inte alls. Ryan Air är mkt hårda betr vikt och sorlek på handbagage. Där finns en bur man kan kolla att kabinväskan el dyl passar in samt allt måste vara 1 kolli/person. Detta har de ju uppfunnit för att tjäna pengar! Detta med buren är dock bra tycker jag för då vet man att väskan passar in i utrymmet ovan sätena.Bagaget passar då in med råge kan jag säga eftersom utrymmet där ovan är större än man tror !Det är ju dock en klar säkerhetsfråga plus utrymmesfråga/trängselfråga. Vid olycka så är det inte lämpligt med massa "skit runt benen" som många sitter med trots att man inte ska...hm, inkl jag själv ibland, ha ha. Strikt under sätet skall det vara alt i luckan ovan. Luckan är stängd och skall inte öppna sig hur som helst för i så fall är den trasig= flygbolagets fel/ansvar. Ingen skall behöva få en typ rullväska i skallen hux flux, har jag aldrig hört om ? Om sånt brukar hända skulle handbagage aldrig fått placeras ovan sätena - fattar ni väl ?? ;-)
Jag brukar ha en rätt tung resväska, men inom gränsen samt mitt handbagage brukar väga typ 3 ggr så mkt mot vad det får enl instr ! Pga flaskor med prit o vin och keramik mm mm saker jag köpt som är ömtåliga och helst ej bör kastas omkring som en resväska. I o för sig har jag hittills aldrig haft oturen att komma hem med trasiga saker i resväskan och ibland har jag haft flaskor o annat ömtåligt gods där också !
En gång var en arbetare på Arlanda helt galen!!! han kastade med flit samtliga väskor - så planet nästan fick slagsida för passagerarna var tvugna att kolla honom ?? Den mannen måste verkligen hata resväskor sa då en äldre man med sorgsen röst o blick...nästan komiskt, men jag blev fett rädd att min ouzo gått åt h...e ? Den klarade sig dock fast väskan stank av alkohol ? Troligen av flygbränsle, hm...min gissning ! Dumpas sådant ibland kanske ?Jo, det gör de ju för att komma fram fortare eller vad ? Kanske pga för lite bagage eller för smala resenärer !? Ha ha ! Riktiga tjockisar får väl inte plats i en normal flygstol ? Jag tycker det är supermeckigt fastän jag är ganska normalviktig. Som ung o vacker var jag jättesmal men upplevde flyget som meckigt o trångt. Herregud att vara kliniskt överviktig och flyga ! ? Hur fungerar det ? En del människor är ju verkligen otroligt feta ! Jag menar nu inte heller något illa - men skit samma ! Om man sa något om smala, spinkiga, underviktiga istället, så skulle inte många bry sig ? Jag skiter väl i om folk är feta, normala eller smala - det var dock en lite skoj vinkling bara som tråden tog när någon här tog tag i ämnet "feta som flyger" eller hur det nu var ! Jag själv borde lätt gå ner typ 10 kg, så jag ser mig alltså själv som rätt fet trots allt... så kom inte o skrik på mig nu, grrrrr ha ha.
Men allvarligt - om alla passagerare hade ett BMI på typ 35 - om nu inte det påverkrar säkerheten? -Ingen måste ju väga in sig ellerhur ! så förstår ni ju alla att lite bagageövervikt inte är någon fara ! Vissa reser ju dessutom enbart med "tandborste o badbrallor" - så det lär jämna ut sig va ! ellerhur !
Hm...Min man skulle säkert gärna resa mycket "lättare" men jag packar som en ivrig bäver åt honom, ha ha ! Aja, nu ska jag inte sväva iväg ännu mera.
Väntar med spänning på en rak höger från någon som vill läxa upp mig om "trollisar-rullisar-kabinisar" eller tjockisar eller flygbränsledumpning eller kanske om flygets anledningar till bagagerestriktioner !
Trevlig Kväll ! :-))
Senast redigerad av Fenalena den 2009-07-15 klockan 22:00.
|