Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-02, 20:22
Sahara Sahara är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Mina Kefalonia-tips

Hyra bil är absolut en bra idé, man ser ön på ett helt annat sätt då.
Melissani-sjön är ett måste, Drogarati-grottan skippade vi däremot eftersom det började bli sent och vi var trötta och tänkte att grottor har man ju sett förut. Assos var också jättefint.

Ett annat tips är Antisamos beach utanför Sami. Vägen dit är rätt läskig, smal serpentinväg utan räcken, men inte värre än att det går att köra om man tar det lugnt. Och det är helt klart värt det! Mycket vacker strand, runda vita stenar, klart turkost vatten, och fin inramning av bergen. Nästan som Myrtos fast lite mindre, inte fullt så dramatiskt, och förmodligen lugnare (vi åkte aldrig ner till Myrtos, så jag vet inte hur det är att bada där).

Generellt badtips: badskor! Såna som sitter kvar på foten, inte flipflops alltså. Jag klarade mig utan hela veckan, men på de flesta stränder kändes det lite grann i fotsulorna.

Stranden i Skala är lång och bred så det är gott om plats. Vi bodde i Skala, så vi tillbringade mycket tid där! Sanden är rätt grov, och i strandkanten är det runda stenar.

Restaurangtips: Sokrates i Skala.
Sen var vi på ett jättetrevligt ställe som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det hette, det låg i närheten av Melissani, nära stället där vattnet kommer ut igen efter att ha åkt under ön. En kort bit längre söderut, på andra sidan stora vägen, en bit upp på en tvärgata. Det stod en ganska färgglad skylt vid vägen. Utanför finns en terass med mycket blommor, och inne i lokalen kan man kika in i kylen genom en glasruta och själv se om råvarorna ser fräscha ut. Ska rådbråka min hjärna och se om jag kommer på namnet!
I Skala gillade vi även Pikiona nere vid strandpromenaden. Snygg inredning, trevlig personal och bra mat. Poolbaren var inte öppen när vi var där, men den såg fin ut.

Från Skala åkte vi även på en båtutflykt längs Zakynthos kust med Captain Vangelis. Det var en fin tur, men man får stå ut med mycket Vangelis i högtalarna!
Svara med citat