Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-30, 20:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur går du klädd när du äter på taverna?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...två guider berättade att kvinnor från norra Sverige och Norge klarade sig mycket bättre i djungeln än kvinnorna från södra Sverige.
Faktum är att där tror jag de och du har rätt. Ur en generell synvinkel. Kvinnor, och faktiskt även män , från norra Sverige, Norge och Finland, är nog mer vana vid ett hårdare, tuffare liv än de flesta som bor söderut. Mörker, kyla, snö... Strapatser och obekvämt helt enkelt. Man har nog lättare att anpassa sig. Fast den som bott hela sitt liv i en Norrländsk stad kanske har lite svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Alle krepser har, etter mye trøbbel, endelig hell i kjærlighet førstkommende onsdag og torsdag. Helt sant. Jeg leste det i Athens News. Og er kreps. Jippi!
Jamen jag ska ju ingenstans i morgon. Bara vara hemma och klappa katterna. Kommer det någon och ringer på min dörr? Fast på Torsdag ska jag handla på ICA. Finns det chans vid charkdisken då...? Jag är ju också Kräfta! Just nu litar jag helt på Athens News... (Jag tror på Tomten också... )

Min klädsel på Taverna är väl ingen större hemlighet vid det här laget. Kvällstid långbyxor typ chinos eller slacks. (Vad är det nu är för skillnad...?) Kan vara jeans, utom fredag - lördag. Någon snygg tunn skjorta samt Loafers eller Seglarskor. Jag tar med en tunn tröja om det skulle behövas.

Varför? Jo, det för att jag, och många fler med mig, VET att Grekerna uppskattar att man är hyfsat välklädd på kvällen när man går ut och äter. Dessutom trivs jag själv i sådana kläder.

Man har ungefär 15 - 20 sek på sig att göra ett första intryck!!! Och det första intrycket är viktigt och väldigt svårt att ändra. Och går jag in på en Taverna så ser ju både gäster och de som jobbar där mig innan de kan prata med mig.

Sedan spelar det ingen roll om jag är världens trevligaste kille, om mitt första intryck varit att jag är en taskigt klädd slarver... Deras första intryck kommer, delvis omedvetet, att prägla deras sätt mot mig. Människans psyke är mycket mer komplicerat än vad de flesta förstår....

Dagtid. Tja, det är en annan sak. Då slafsar jag också omkring en del. Shorts och T-skirt. Fast sällan sandaler. Jag har några lätta, tunna gympsdojor jag brukar använda. UTAN STRUMPOR!

Så kan jag gå på Taverna dagtid! Vid stranden! Om jag går från stranden till den närmaste Tavernan i badbyxor sveper jag en handduk omkring midjan och tar på mig en T-skirt! Så kan jag äta lunch faktiskt. Ev kvinnlig medresenär ombedes vänligen, men bestämt, att ta på T-skirt eller Sarong upptill och något lämpligt nedtill... Ytterligare en Sarong tex. Att ta med en handduk att sitta på om man kommer med lätt blöta badkläder är också något som uppskattas av Tavernan som ska ha sittande gäster senare på kvällen...

Jag har genom min uppfostran, och mitt yrke, kanske en överdriven känsla för hur man uppträder mot andra människor. Men jag kan inte se något fel i att ta hänsyn till andra länders vanor och respektera människorna som lever och arbetar där.

Men det är ju upp till var och en att avgöra om man vill göra det. Om man har den känslan. Om man vill visa respekt för de normer som gäller i det landet vi är gäster i. Oavsett vilket land det gäller!!!!

Om man har den inställningen att jag betalar här och bryr mig inte om hur jag ser ut har man inte bara missat något, jag tror det säger en del om den personen i stort...

En liten brandfackla. Vad vore väl ett inlägg från mig utan en sådan...

Vad har vi för kollektivt ansvar för hur Svenskar uppfattas utomlands? Och då speciellt Grekland i Kalimeras fall. För ett antal år sedan var Svenskar inte välkomna i en Österrikisk skidby för vi söp och förstörde för mycket. Tyskarna har rykte om sig att vara otrevliga på Kreta. Engelsmännen på Rhodos och Kos...

Det är kanske inte riktigt är i paritet med hurvida man har shorts på Tavernan på kvällen, men jag undrar hur vi kommer att uppfattas i det långa loppet? Har vi någon form av gemensamt ansvar för att vi ska vara, och i fortsättningen, uppfattas som gäster i Grekland? Eller är vi en nation där var och en är sig själv närmast...?

Peter
Svara med citat