Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-29, 10:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Nu kan jag inte hålla mig längre

Jag som svensk, boende i en turistmetropol, får ofta frågan "varför klär sig skandinaver så illa?". Jag kan inte svara för alla greker, men Chanioter generellt lever efter mottot kom som du är - trots det höjs ögonbrynen och näsor rynkas när du/vi sticker ut.
Få är de restaurangägare som stoppar en turist pga opassande klädsel, men bordet du/ni önskade kanske råkar vara "reserverat" eller så blir servicen eftersatt. Om du/ni valt en taverna som är välbesökt av lokalbefolknigen kan jag lova att kommentarerna haglar, på grekiska.

Vad som passar sig dagtid på en strandtaverna ändras efter klockan 20.00.
På bättre och mer välbesökta etablisemang gäller samma regler här i Grekland som i de flesta länder.
Till och med min annars så liberala grek byter om till långbyxor kvällstid - Tunna jeans och en snygg T-shirt eller tunn skjorta - oavsett om vi ska äta inne i Chania stad, ute i Platanias eller i Stavros.

På en direkt fråga igår svarade min 1:e servitör: Nej, vi släpper inte in någon med korta shorts, bar överkropp eller bikini kvällstid.
Han förstod inte ens varför jag behövde fråga något så dumt
Vår favoritrestaurang ligger på stranden här inne i stan och även där gäller "vårdad klädsel" kvällstid. Till och med personalen byter stil efter att mörkret fallit- från T-shirts med företagslogga till snygga skjortor.

Så på Hasses fråga blir mitt svar: De snackar skit bakom våra ryggar!

Kanske är det vår gemensamma kärlek till Grekland och dess befolkning som gör att vi bryr oss om vad de tycker, men tro mig - det uppskattas om du/ni anstränger er lite för att smälta in.

Från ett dallrande hett Chania//Kikh
Svara med citat