Ämne: Varning!
Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-25, 21:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varning!

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Var VAKSAM på allt som händer runt dig! Gå inte på fällor som "sorry, do you know the way....." eller "do you have change" eller klassikern "do you have fire" eller "can I borrow a cigarett?"
Mycket bra råd. Och det gäller ju inte bara Grekland. Var också väldigt vaksam om någon börjar fälla upp en karta och frågar om något. Man märker inte vad som händer under kartan... Ficktjuvar är precis som trollkonstnärer. De får en att se eller koncentrera sig på något annat än det som faktiskt händer...

Citat:
Jag kommer säkert att bli "robbad" en dag! Men, jag har alltid utgått från detta och aldrig, hittills, blivit av med något!
Jag har också klarat mig så här långt, men det kommer säkert att hända en dag som du säger. Ingen är imun! Men då får de bara en liten fångst för jag vidtar vissa mått och steg för att begränsa skadan. Min fader var polis och det medförde att man lärde sig ett och annat... Det mesta av godo...

För många år sedan råkade jag ut för ett försök. Fast det var i Madrid. Jag mötte en man som påstod att jag hade fått fågelskit på kavajen och erbjöd sig att torka bort det! Han tog t o m upp en pappernäsduk ur fickan! Det är en klassiker, torka och tryck på ett ställe, så märker jag inte vad som händer i kavajfickan... Men där slog min inbyggda misstänksamhet in (uppfostran?) och jag höll honom på avstånd och gick därifrån. Det roliga var att det hände precis utanför en uteservering och de som satt där log och nickade glatt när jag gick därifrån.

Nu är det snart festival i Malmö igen. Och då kommer de. Tillresta ligor som plockar fickorna i trängseln... Samma sak varje år. Så det är inte på något sätt unikt för Grekland. Men där passar jag mig i Pireus, runt Syntagma och Omonia och runt saluhallen...
Svara med citat