Ämne: Kaffe!!!!!
Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-18, 22:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Kaffe!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Hej!
Jag skall för första gången vara nere i Grekland i två veckor till skillnad mot en vecka och skall också bo i lägenhet. Är det någon som har ett bra tips på hur man kokar kaffe utan att ha tillgång till kaffekokare och jag kan inte dricka snabb-kaffe (nescafé o likn). Jag vet att det skall på lägenhetshotellet finns gryta så jag kan koka upp vatten. Ngn som är praktiskt lagd som kan ge mig ett råd och ett tips. Annars så får jag köpa med mig cappuccino-påsar som skall blandas ut med vatten men jag vill inte dricka detta varje morgon i två veckor!!!

Hälsn K i HBG (som - by the way - åker till Skiathos om 85 dagar)
Hej,
Jag vill först helt instämma i tidigare talares synpunkter om grek-kaffe. Det tillhör mina favoriter och är bland det första jag intar när jag kommer till Grekland, och ett absolut villkor är att det är utan socker. Dock har det i mitt fall alltid varit intaget på lokala näringsställen, aldrig egenhändigt kokt.

Däremot har vi en liten variant på kaffebryggare som är bekymmersfri både vad gäller vikt och utrymme i bagaget. Vi tar helt enkelt med erforderligt antal paket bryggkaffe, kaffefilter och inget mera. Väl på plats går det inte lång stund förrän första 1,5 liters vattenflaskan i plast är tömd. Skär av den översta delen, c:a 1 decimeter, sätt den uppochned med pipen nedåt i kaffekoppen, sätt i kaffefiltret och lägg i kaffet. Sedan är det bara att i lagom takt (=försiktigt) hälla i det uppvärmda vattnet och efter hand flytta över "bryggaren" till nästa kopp. Vid något tillfälle när plastflaskan varit ovanligt tunn och vattnet ovanligt hett har plasten haft en benägenhet att mjukna/smälta, men för det mesta fungerar det utmärkt. En uppfinning som kom till när vi råkat glömma vanliga bryggtratten hemma. Man tager vad man haver. / Masse
Svara med citat