Citat:
Ursprungligen postat av Moz
Vi ska åka till Platanias i juli (ska bo på Caldera Bay) med Fritidsresor. Nu skulle vi vilja ha tips på bra (och barnvänliga) stränder i närheten. Är det till exempel någon som vet hur stranden som ligger i anslutning till hotellet är? Sand/sten? Blåsigt? Långgrunt? Osv.
Undrar också vilket som är bästa sättet att ta sig till Elafonissi över dagen? Vad kostar det att hyra bil? Är vägarna bra, eller är det mycket serpentinvägar och stup? Hur långt tid tar det med buss?
Hoppas det finns någon där ute med bra tips  .
/Moz
|
Jag vet inte exakt vad stranden heter men den ligger precis nedanför hotellet "Santa Helena" och den bestod av sand och sandig botten så inga badskor behövdes (om man nu inte gärna vill detta förståss)

. Stranden var lagom långgrund. Apropå flaggorna på stranden... ser man inga flaggor så gå bara så att du har vatten till knäna för att vara på den helt säkra sidan. Grön flagga betyder att det är fritt fram och bada. Om flaggan är gul eller blå så om jag inte minns fel så kunde det vara lite strömmar och vid röd flagg skall man helst undvika att bada så vida man inte är en skicklig simmare
Jag åkte till Elafonissi med Ving. Resan tog ca 1½ timme. Det är som någon annan skrev i denna tråd många serpentinvägar men det är absolut en makalös utsikt. Lider man av höjdskräck bör man kanske undvika denna turen. Jag betalade 40€ för denna utflykt och anser inte att det var värt pengarna.
Jag kan rekommendera grandivoussa även kallat Greklands blå lagun. Dit tar man sig enklast med båt från hamnen i Platanias. Denna utflykt kostade mellan 35-40€ och denna utflykt var helt klart värt pengarna. Vill man sedan gå upp till borgen så gick detta också men har man besvär med ben och knä så avstå från denna strapats. Stranden är ljuvlig... man kan simma in till stranden från båten som är max 200 m. Vilket jag själv gjorde.
Jag vet inte det exakta priset för att hyra bil, själv hyrde jag scooter för 14€ för en hel dag. Ska ni hyra bil så tycker jag att ni skall kolla priserna på uthyrningsstället bredvid majestic hotel men var noga med att kolla vilken försäkring som gäller. Annars kan ni fråga er guide om vilka (i ert fall) fritidsresor har avtal med.
Jag kan verkligen rekommendera taverna Olympus och deras gyros.
Trevlig resa och hoppas att ni får det bra!

Johanson