Sv: National Marine Park of Alonnissos
Jodå, vi åkte en sån båttur.
Alonissos marina park är ett naturreservat över vatten. Där finns ett rikt djurliv med fiskar och delfiner. Framför allt är det delfinerna man hoppas få se när man åker genom parken med båt.
Båten vi åkte med gjorde tre stopp på ön. Ett i Alonissos huvudstad, där vi kunde välja att åka med en buss upp till den gamla choran. Där fanns tid att gå omkring och titta och även fika något om man ville det.
Båten stannade sedan vid en strand där vi badade ca 1 timme. Sedan körde den till en grotta som ligger längst upp i norr på ön och som den även körde in i. Sista stopp var i en liten fiskeby där vi kunda äta på någon av de två tavernorna. Jag kommer inte ihåg några namn just nu, och hinner inte leta reda på mina dagboksanteckningar, men kan göra det senare i kväll om du är intresserad. Har även bilder om du vill se, men lovar inte att jag hinner fixa dem i kväll, men kanske i morgon.
Det var fina och trevliga stopp, men vi var överens om att själva båtåkandet tog för lång tid. Några delfiner fick vi inte heller se.
|