Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-26, 18:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hårdisken har mjuknat

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Hörde att på en bättre dator, som den här ska vara/var, kan det räcka med att byta hårddisk. Någon som har synpunkter på en sådan, billigare, lösning?
Märke och produkt, ålder? Bärbar eller stationär? Plockat ihop själv eller köpt paket? Är det en Fujitsu-Siemens Amylon kan du lika gärna slänga den nu för då kommer du aldrig att få ordning på den... Då är det Backup och Ny Burk som gäller...

Men det låter inte nödvändigtvis som Diskproblem. Tyvärr. Det hade varit en enkel billig lösning. Men det kan vara vad som helst från Virus till problem med moderkort eller kraft också. Fast visst kan det vara disken.

Men har du kört all viruskoll osv? Spybot och AdAware och defragmentera disken är absolut minimum. Sedan kan du köra fysisk diskkontroll. Har för mig att det finns under Systemverktyg - Tillbehör men är inte säker... Fel av mig. Kollade där men den fanns inte. Är det kanske Kör - chkdisk? GÖR DET INTE UTAN ATT FÅ KOMMANDOT BEKRÄFTAT AV NÅGON ANNAN HÄR!!! Jag har inte gjort det på många år... Men det finns andra här som kan det.

Men gör så att du köper en STOOOR extern hårddisk och gör en Backup på alla filer. Inte på OS eller andra program.

De kostar inte mycket idag. Du får 500 Gig för kring, eller t o m en bit under 1000-lappen. Jag misstänker att vi kommer att ha mycket nytta av externa hårddiskar i framtiden. Jag köpte en på 160 Gb för ett år sedan och jag börjar tycka den är för liten... Och då har jag 120 i burken.

Men jag kan ta med den hem till en polare en kväll och börjar tanka lite filmer och sådant. Några öl senare har man lätt tankat 50 - 60 Gb....

Så visst är de användbara...
Svara med citat