Ämne: Kattgalleriet
Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-20, 19:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kattgalleriet

Sista kvällen på Amorgos i fjol så blev en katt överkörd precis framför Tavernan där jag satt... Det ljudet ska jag inte beskriva här. Det lämpar sig inte. Den överlevde i ca 10 min, och det var de värsta 10 min i mitt liv när den låg och skrek. Grekerna brydde sig inte utan uppmanade mig att gå och stampa på den om det nu var så viktigt...

Även om det kanske hade varit det mest humana skulle jag aldrig kunna göra det... De kunde lika gärna bett mig flyga till månen genom att vifta på öronen.

Jag ska inte säga att det förstörde hela semestern, men den upplevelsen dämpade min glädje rätt mycket under resten av resan... Av hela resan när jag kom hem...

Jag har katter, har haft hund, hållt på med hästar och tycker generellt om alla djur. OK. Ormar, skorpioner och spindlar är inte så kul men de fyller en funktion i naturen... Och jag försöker värna om djuren när jag kan.

En huskatt i Sverige blir uppåt 12 - 15 år om den får god omvårdnad. De flesta katter i Grekland blir oftast inte äldre än 3 - 4 - 5 år... Om de inte har en människa som hjälper dem med mat och kanske avmaskning då och då.

De har sin frihet ja. Och förhoppningsvis njuter de av den på sitt sätt. Men de gör det inte så länge...

I fjol hade jag med mig ett Kg Whiskas i resväskan från Sverige (inga kommentarer tack...) och jag vet inte hur många Kg kattmat jag köpte där nere. Och jag vet (läst) att det är många andra här som bryr sig om katterna där. Arne tex. Det gläder mig.

Vi här uppe har en lite annorlunda syn på djurs värde och rätt till rättvis behandling. Fortsätt gärna visa Grekerna att det finns ett annat sätt att bete sig mot djuren. Det är en enorm kulturskillnad, men om de ser vad vi gör kanske det kan påverka dem i positiv riktning.

Det har faktiskt varit vissa framsteg på den fronten de senaste åren. Men det är fortfarande en lång väg att vandra...
Svara med citat