Åker nu för 5:e gången till Kreta, har bott 2 gr i platanias, 1 g. i agiamarinaoch 1g. i rethymnon. Våra 2 barn har växt upp under tiden. och nu reser vi i Juni med 2 tonåringar till Kreta.....
Vi har tyckt att platanias har varit "perfekt" för barn familjen.
Visst, det är inte vit sand på stranden....men det kan bli lite kul i

vågorna,....tills. m. en vuxen... och med så små barn är ju alltid vuxna med. Fast ärligt sagt... Iallafall våra barn har föredragit poolerna när de var små...saltvattnet i havet är inte alltid kul när man är liten.., det kanske låter lite tråkigt...men jag lovar: det ändrar sig med åren! En annan sak som vi upplevt bra med platanias är att det är så mycket bra service på restaurangerna som är riktat direkt till barnfamiljer: lekplatser, pysselböcker etc..)Kretensarna älskar barn!!
om man nu vill ha vitsand och vill ha en barnvänlig miljö: Alcudia på Mallorca!!!. (där har vi varit 2gr.) Och om jag ska jämföra det med Grekland så blir det ju såklart svårt. Spanien är Spanien och Grekland är Grekland.....visst -det är "turistiskt" men det är Kreta också, och vi är ju faktiskt turister, och befolkningen lever ju faktiskt av turism till stor del, så jag ser inga problem i det. Vi har hunnit med Kos(på 80-talet...)och Skiathos också för några år sedan (med barnen) och jag upplevde nog Skiathos och Kos mycket mer "turistiskt" än jag upplevt Kreta! Det kan ha att göra med närheten till Athen....Kreta känns liksom lite "enklare och mer avslappnat"... det ligger ju lite avsides från övriga grekland, typ som norrland....(förstå mig rätt nu!!) lycka till m. bokn. av resa!!