Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det här är ett av de ställen jag tittat på vid en eventuell höstresa med dottern och barnbarnen. Är stranden långgrund och av sand? Finns det trottoarer eller gångvägar till centrum. Undrar också om det finns någon ursprunglig bebyggelse eller är det enbart en turistort? I Vings information står det att trafiken kan vara störande för vissa rum på hotellet och att de inte kan garantera visst rum. Hur upplevde ni detta? Finns det övergångsställen?
Eva
|
Hotellet är nog mycket bra för barn, kanske en av de saker jag vill "varna" andra för om man inte vill ha så mycket stoj runt hotellet... Santa Helena är ett familjehotell. Ganska stor lekplats mitt i hotellområdet, barnpool (ca 60 cm djup). Stranden är ju som den är i Platanias, inte speciellt långgrund och ganska ofta nordliga vindar (dvs. kan finnas farliga utåtströmmar), mindre barn skall nog hållas under ordentlig uppsikt vid stranden.
Ursprunglig bebyggelse i Platanias... nja... kanske lite i gamla Platanias ("kullen"), men i övrigt... nej, Platanias är en "turistort". Beträffande trafiken så visst är den störande för de få lägenheterna mot gatan, speciellt under högsäsong. Vi förstod att det i huvudsak var tvårummare mot gatan. Vi hade en rymlig trea direkt vid poolen och med havet mycket nära.
Trottoar finns det till "centrum" (om man då avser Platanias torg dit det är ca 800 meter), men den är speciellt på norra sidan om gatan ställvis väldigt smal med höga trottoarkanter. Jag såg ett övergångsställe, men med tanke på farten som ibland hålls längs gatan så tror jag att man skall ta detta med övergångsställe med en nypa salt... det gäller att se sig för och vara försiktig. Mindre barn skall nog inte överhuvudtaget uppehålla sig i närheten av huvudvägen ensamma.
På hotellet finns en liten INKA, men det är nog värt att ta sig de ca 15 metrarna över till butiken mitt emot hotellet på andra sidan gatan, mycket bättre sortiment och bättre priser.
För att hyra bil eller boka utflykter kan jag rekommendera Platanias Tours vid huvudgatan, ca 400 meter från Santa Helena.