Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-30, 22:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Svininfluensan...

Naturligtvis ska vi inte överreagera. Oavsett vad tidningarna skriver. Men bara det att WHO och andra internationella hälsoorganisationer börjar prata om risken för en Pandemi bör få oss att lyssna lite. Har vi tur så blir som med SARS. Upp som en sol, ner som en pannkaka...

Men det finns ett par saker som gör att jag följer det rätt uppmärksamt. En är att jag ligger i en riskgrupp, men det hör egentligen inte hit.

Men den här influensan har uppstått på ett helt nytt ställe. Inte känt för att sprida sjukdomar på det sättet. Viruset, som tydligen finns naturligt hos grisar, har muterat så det smittar till, och mellan människor. Ännu så länge verkar det egentligen vara tämligen ofarligt. Hosta, nysa, feber... Been there, done that...

Och det verkar inte vara influensan som sådan som är farlig. Idag. Det är följdsjukdomarna med lunginflammation och emfysem som har orsakat dödsfallen.

Men vad händer om det muterar en gång till? Vad händer om det lyckas ta vägen om Kina? Detta virus är av typen H1N1. Det fruktade viruset H5N1 (fågelinfluensa) finns i Kina. Det smittar normalt sett inte mellan människor. Men vad händer om dessa två möts.....????

Normalt sett uppstår influensor i Kina. Av någon märklig anledning. Och sveper sedan över Ryssland och vidare över oss... De har kallats Asiaten, Hongkong mm, och de allvarligaste har dödat 3 - 5000 personer här i Sverige varje gång! Om dessa två virus träffas och gillar varandra, och går samma väg, lär det inte bli så kul....

Och en annan tanke som slagit mig är att världren faktiskt drabbats av kraftigt utplånande farsoter med jämna mellanrum under de senaste 1000 åren. Digerdöden m fl... (Och Digerdöden var faktiskt en typ av influensa! Jag kollar ofta vetenskapsprogam på TV! ) Och rent statistiskt börjar det faktiskt bli dags igen...

Jag är långt ifrån religiös, och jag har lite svårt för öde osv... Men jag har stor respekt för vetenskap...

Förhoppningsvis ebbar detta ut i ett intet som SARS. Men innan jag fått det bekräftat så kommer jag att följa utvecklingen noga.......
Svara med citat