Jag har inte varit "ute" eller "nere" sedan Sept förra året, (9.45 SEK för en €) men jag läser Ekathimerini varje dag och Athens News varje vecka. Och enl dessa tidningar så har bokningarna från England och Tyskland minskat i storleksordningen 25%! Och dessa två länder står för majoriteten av turismen i Grekland. Man räknar med att ca 120.000 pers i turistnäringen kommer att förlora sina jobb.
Jag tror det är svårt att sia om hur en nedgång inom turistnäringen kan påverka priserna generellt, prisbilden är mer komplicerad än så, men den borde ju rent logiskt ligga kvar på samma nivå eller gå ner något. Samtidigt är deflation (prisnedgång) inte något önskvärt ur nationalekonomisk synvinkel!
Samtidigt dras VI med en idiotisk Euro-kurs som säkert kommer att göra att vissa kommer att välja att stanna hemma i stället för att åka ner. Min gissning är att det blir en minskning med ca 20 % från Sverige. Ving, Fritte och Apan har ju redan aviserat att de drar ner!
Man kommer säkert kunna hitta rum för samma pris eller t o m billigare än i fjol. Utom i Augusti naturligtvis. Min gissning är att Tavernamaten kommer kosta samma som i fjol. I Euro... Dvs det har genom vår dåliga växlingskurs ändå blivit dyrare för oss... Samma sak gäller rummet...
Men jag kan inte hålla med dig om att det kansker blir billigare i år trots kursen. Samma kostnad kanske... Mycket beroende på hur turistnäringen i Grekland reagerar på det ekonomiska trycket som råder nu.
Detta är skrivet ur en "luffares" synvinkel. Vi är ju beroende av priserna på ett annat sätt än de som åker charter. (För att föregå: Absolut inget fel i det...) Har man köpt resa och rum så är det ju "bara" fickpengarna som påverkas. Så just nu är det en tämligen smart sak att göra!!
Jag tror det var Konfutius som sade: Må du leva i intressanta tider... Och det tycker jag vi gör just nu. Det ska bli mycket intreassant att se vad som händer, hur finansmarknaden ser ut, när den sk "finanskrisen" ebbat ut. Och mina Ericsonaktier är värda mer än toapapper....