Sv: Agii Apostoli
Hej Eva,
Alla vi har olika uppfattningar om Grekland och dess orter, men vill med detta inlägg lägga fram min synpunkt vad gäller området kring A.A. Vi bodde 2 veckor i Chryssi Akti förra sommaren, en "ort" som ligger i anslutning till A.A. I Chryssi Akti fanns knappt några restauranger förutom de på hotellet, så vi gick in till A.A ibland på kvällarna. Med två barnvagnar. Måste säga att jag tyckte det var obehagligt att gå i mörkret då man gick på vägar utan trottoar. Alla vi som varit i Grekland vet hur det kan se ut i trafiken...
Så efter ett par gånger valde vi att åka in till Chania istället på kvällarna, om vi inte valde att äta i Chryssi Akti.
Jag tycker faktiskt att det finns många orter i Grekland Kreta som är barnvänliga, men jag vet faktiskt inte om jag skulle klassa A.A eller C.A som de främsta i den kategorin. Visst, orterna har fina badvikar, men två av stränderna tyckte jag iallafall var för bråddjupa för våra barn (förra sommaren var de 1,5 resp 3,5 år), ändå ska det tilläggas att de är väldigt vattenvana. Fräschare vatten har jag också sett på andra ställen i Grekland.
I A.A finns inga gränder att tala om, några gator med hus och hotell och en och annan taverna är vad man hittar. Nu gjorde vi utflykter i området, men annars tror jag att två veckor på detta ställe kan bli lite väl stillsamt. Resan kändes väldigt lyckad främst tack vare det otroligt fräscha hotellet vi bodde på, inte pga av orten.
Min rekommendation är att ni åker till Georgioupolis, om ni är "bundna" att åka till Kreta med tanke på direktflygen. Där har vi semestrat med barn vid flertalet tillfällen och varit väldigt nöjda. Stranden är barnvänlig, speciellt om man rör sig lite bortåt längs stranden. Under en tvåveckorsresa behöver man inte äta två gånger på samma restaurang, utbudet är stort och maten god. Vi lyckades iallafall hitta lokal (icke turistanpassad mat) på, jag tror, alla tavernor vi besökte (utom på pizzerian då förstås). Nackdelen med G-polis är väl den något längre resan till och från flygplatsen. Önskar en trevlig semester vart ni än väljer att åka!
Hälsningar,
Outi
|