Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-16, 13:08
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Ö nära Kreta

Som Lars säger så är Gavdos rent av "öde" utom under augusti.
Boende måste nästan (ska) förbokas. När de inte har rum så får man campa med tillåtelse (SKRÄPA EJ NER).
Det finns en hel del "bohemer" som far dit och stannar en längre tid för att filosofera över livet och sånt..
Det finns inget att göra utom att bara "vara", ströva runt (går ganska fort), ta dagen som den kommer. Inga avgaser! Inget Internet om man inte får låna en fast telefon (-04) och har ett grekiskt modemabonnemang (jag har och kan låna ut).
Låna en cykel kan vara ett bra alternativ om man verkligen vill runt.
Funderar på att skriva nästa bok där i total stillhet, utom när det kommer någon båt från fastlandet (Kreta) eller den stora händelsen en FÄRJA.

Garanterat ingen svensk meny eller "badturister".
Jag har inte provat tavernan där jag bodde då jag åt hemma hos familjen jag bodde hos.
Tavernan är förresten stängd utanför säsongen.
Men man behöver inte svälta ändå. Ett sätt att prova det grekiska köket ur ett annorlunda perspektiv. Men du måste våga prova.

Jag har inte provat att bada då det blåste rätt kraftigt då jag var där (april-04).
Ett annat förslag är att fara till Kreta och åka över till den "hemliga" sydöstra sidan. Det är som att komma till ett annat land.
Jag tror Lars håller med mig och även Ole.
Det finns strandbyar där turister är sällsynta och livet tickar på i det grekiska medeltempot (avrio). Maxtempo är (simera) mer sällsynt.
Detta var bara ett litet veta om.

Uffe
Svara med citat