2009-04-13, 07:19
|
Banned
|
|
Reg.datum: dec 2007
|
|
Sv: Bilder Agios Nikolaos!
Jeg kom til Agios Niolaos første gang april 1993 og har bodd her fast siden 2004.
Byen har en fantastisk beliggenhet ved Mirabellobukten.
Det ene bildet er fra veien mot Agios Nikolaos når du kommer fra Elounda, det andre er fra min terasse.
Det er helt riktig at byen er mindre populær, hotellene er ikke halvfulle! Fulle hoteller finner du bare i august som er grekernes feriemåned. De elsker stedet!
Sannheten er at de store turoperatørene i Skandinavia hater Agios Nikolaos!
Årsaken er paradoksalt nokk de tingene som gir byen en spesiell sjarme!
Byen er bygget på flere små høyder med bratte små gater som ofte ender i trapper.
Trafikk – kulturen er et kapittel for seg selv. Folk parkerer ofte dobbel. Om en kjører forbi noen kjente på gaten er det vanlig å stoppe for å ta en prat. Ingen biler tuter med hornet.
Da jeg en gang kjørte gjennom byen med en besøkende fra Athen ”gikk hun i taket” , hoppet ut av bilen og gav bileføreren foran en overhaling: ”Om du kjører slik i Athen er du død”!!!
Sakens kjerne er at turoperatørene ikke får bilene sine fort nokk gjennom gatene!
De få hotellene de bruker ligger utenfor byen eller ved innkjørsel.
De mest sjarmerende familiehotellene finner du i området rundt bystranden Kitroplatia. Da jeg kom til byen første gang i 1993 hadde hotellene Creta, El Greko, Delta , Mare, Pergola store kontrakter med Ving, Startour, og Saga.
Disse sluttet etter hvert å bruke disse hotellene pga. uryddig parkering på Kitroplaia. Jeg VET at dette er årsaken fordi jeg kjenner mange som har jobbet for disse operatørene! Desuten prater jeg ofte med dem mens jeg venter gjester på Heraklion flyplass.
Jeg har mange ganger ”prøveringt” selskapenes selgere. Det er helt tydelig at disse gjør alt for å selge det de har ledig i øyeblikket, fortrinnsvis i de store turistmaskinene! Heldigvis for de hotellene jeg nevnte så kommer det folk fra Skandinavia fortsatt. Mer selvstendige voksne mennesker har lært at du aldri må tro på selgerne til turoperatørene! Velg ut stedet selv! Finn en passende flight på nettet! Bestill hotellet selv! Det er ikke dyrere. Spør gjerne meg ! Til Agios Nikolaos kommer du lettest med Norwegian til Herakleion. Apollo har også ”Bare fly” til ok priser.
Denne artikkel stod I Aftenposten, Norges største avis.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article754360.ece
Senast redigerad av sven.kriti den 2009-04-13 klockan 07:33.
|