Sv: Grekisk påsk
Jag kan bara svara för Kalymnos.
-I regel finns det någon enstaka affär som har öppet under helger, minimarket och liknande. Bagarbilen kör inte runt . Kaféer finns det året om, helg eller inte... Jag vet inte hur det är med restauranger, det är ju en stor familjehelg och jag tror det är svårt att finna någon öppen fredag-lördag. Apoteken brukar ha jouröppet, en skylt i fönstret hänvisar till vem som har jour, så man får fråga sig fram. Jag tror inte busstrafiken fungerar här, hur det är på andra håll vet jag inte alls. Taxi jobbar på förstås.
-Skulle du vara i Grekland under påsken kan du se en mängd människor som går runt stan med helgonbilder på långfredan och på lördagsnatten är det midnattsmässor överallt .Kulmen är nådd när prästen utropar Christos Anesti (Kristus är uppstånden) och sen tänder alla sina ljus från det ljus prästen har tänt. Så försöker man ta sig hem utan att ljuslågan slocknar. Påskdagen är fest, massor av grillande människor och mat i otroliga mängder. Här på ön har man som tradition "mouri", det är lamm och ris och lite annat tillagat i ugn i ett slutet kärl.
|