Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-31, 23:53
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Resa runt på Kreta

Hej Anne-Maj!

Vi tillbringade nästan hela hösten 2008 på Kreta och körde sammanlagt 1500 km. Hösten var en perfekt tid att köra omkring, inte för hett och mindre trafik än under säsongen. Ifall ni planerar att köra på sommaren, så se till att bilen har luftkonditionering (de flesta hyrbilar har väl nog det, antar jag...).

Mycket beror på i vilka åldrar barnen är. Vårt barn var 5 år i höstas. Han njöt av bilfärderna så länge de inte överskred 100 km per dag, nån dag ville han inte orka sitta ens 30 km. Så länge barnet fick simma i timtal varje dag var bilfärderna accepterade. Det som jag märkte att blev tungt i slutet av resan var det evinnerliga sökande efter ett nytt boende när kvällen närmade sig. Bytande av ort blev tungt! I början av resan, när vi hade en ort som utgångspunkt och alltid kom "hem" till kvällen var det trevligare för både vuxna och barnet.

Trevligt var det ju som bara vad att hitta nya platser och vilken frihetskänsla! Ställen som även sonen gillade skarpt var Elafonissi, Preveli, Vai, Makrigialos, Kourna Lake, Frangokastello samt Kretaquarium utanför Hiraklion.

Jag upplevde det som bra att sonen kunde ta en liten tupplur i bilen när han kände för det. Överlag kändes det lätt att köra omkring. Butiker och tavernor fanns alltid med jämna mellanrum. Bara man hade koll på bensinmätaren när man körde i lite ensligare trakter, annars fanns det bra med bensinstationer. Vi åkte omkring med en liten Renault Twingo som drog lite bensin och tjöt i uppförsbackarna. På den lite längre resan i slutet av vistelsen hade vi en Fiat Punto, även den helt okej. Bilen var inte förbokad utan vi hörde oss för bästa erbjudandet på plats. Vi hyrde alla gånger i Paleochora. Bilen lämnade vi slutligen på flygplatsen i Chania varifrån biluthyraren hämtade den.

Vi har ingen erfarenhet av båtluff i kykladerna med barn. Men har dock luffat Kreta - Santorini. Någon annan får berätta om båtluffandet.

Det råd som jag gav mig själv till nästa resa är att man får akta sig för att få den känslan att man bara suttit i bilen och att man inte kommer ihåg annat än att man färdats från ort till ort. Kan nog hända att jag hellre skulle välja en båtluff under den heta perioden. Det finns massor med härliga ställen på Kreta men avstånden kan bli långa. Ett tips är nog att koncentrera sig på ett distrikt, exempelvis västra Kreta ifall man har två veckor på sig. Här finns väldigt långa och fina stränder, fina landskap och trevliga byar samt Chania med dess närområden. Här finns ju också vattenparken Limnoupolis.

Lycka till med ert val!

Mvh P
Svara med citat