Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-30, 13:24
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Svartvitt kontra färg

Jag köpte en bridgemodell, en Canon Powershot S5IS, för ett och ett halvt år sedan, som jag fortfarande är "nyförälskad" i. Den enda "pryl" jag ständigt använder och känner samma förtjusning över.
Jag har plåtat en del med digital SLR när jag jobbade som journalist, och visst är det skillnad, men med den här kameran fick jag mängder av det jag gillar med systemkamera - ett "hus" att hålla i, istället för småkompakternas microhus där jag inte hittar nånstans att göra av fingrarna, jag har alla inställningar som finns på en SLR, OCH jag har möjligheten att filma i bra upplösning, med stereoljud. Samt slipper ju då släpa med mig en massa objektiv, något som underlättar mycket eftersom jag oftast plåtar ute på flykt.
Till det negativa hör väl då att jag inte kan fota i RAW-format, men det ska tydligen vara tillrättat på efterföljaren.

Vad sen gäller om det var bättre förr eller inte kan jag inte uttala mig, mitt fotointresse är för nytt för det. Visst, man kan ju lugnt säga att det inte är samma "hantverk" att plugga in minneskortet i laptopen som det är att framkalla i mörkrum, men om man väljer att se datorn, med alla dess möjligheter, som sitt laboratorium, tycker jag inte man kommer långt efter.

Och då kommer vi ju till det där med s/v kontra färg, att det i datorn är mycket lättare att leka med precis vilken gråskala och mättnad som blir rätt för ögat, hur många gånger som helst. Visst finns det en annan "känsla" i s/v.

Orginalet:

Två musklick senare:

Bilden tagen med en gammal kompakt, ser fram mot att plöja igenom Kreta med "nya" kameran om ett par månader.
Svara med citat