Citat:
Ursprungligen postat av HenricG
På riktigt? Jag trodde hela ja-sidan var för snåla för det. 
|
Ja, egentligen är vi det, men det händer att vi slår på stort någon gång om året...
Citat:
Angående fritösen tycker jag du ska använda dig av solros- eller rapsolja. Solros i första hand, den ger lite extra smak.
|
Tack för de olika tipsen. Och jag fick också en ny vän i köket igår. Jag rasslade till en köttbit och gjorde B-sås (på pulver, jag var slö...

) och friterade patates för första gången hemma. Och det blev SÅÅÅ GOTT!!!
Det jag lärde mig direkt var att tre medelstora potatisar är för mycket... Inte ens jag orkade äta upp allt. Det får bli två potatisar framöver. Jag är inte riktigt nöjd med Rapsoljan. Jag tycker det luktar lite "fisk" om den när den blir varm. Fast den gav ingen smak som var framträdande. Men jag ska testa med Solrosolja i stället när det är dags att byta olja.
Jag friterade två gånger. Först ca 4 min i ung. 160 gr. Tog upp dem och lät rinna av i 5 min och så ner igen några min i 190 gr. Och det blev i stort sett perfekt. De kunde varit i ytterligare en minut för de tjockaste Pommen var knappt färdiga. De tunnare var underbara. Men man lär sig...
Så var det det där med att hälla tillbaka olja då... Tyvärr går inte min oljebehållare att ta loss så man får vända upp och ner på hela apparaten. Så jag hällde först oljan (när den svalnat ordentligt!) i ett Litermått i plast. En sådan där standard som finns i alla hem. Tog sedan en tratt och satte i flaskan och hällde sedan tillbaka oljan i flaskan den kom ur! Ett extra moment och extra disk, men jag fick bättre kontroll och slapp riskera att den superlätta plastflastan skulle välta. Jag såg för mitt inre hur 1,5 L olja flöt ut i köket...

Och det ville jag undvika. Jag markerade även de flaskorna för att jag inte ska blanda ihop den med de vanliga. Jag tror inte använd frityrolja smakar så gott på sallad...
Slutsatsen blir att det visst är lite bökigare än att slänga ut lite vanlig Pomme på en plåt i ugnen, men resultatet blir så oändligt mycket bättre och godare... De 300:- den här kostade ser jag som en mycket god investering. I DUBBEL bemärkelse!