Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-13, 21:32
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: läkare i grekland

I och med att vi har flertalet läkare i släkten varav 4 arbetar i Sverige, så har jag fått klarhet i vissa frågor och kan besvara dem.

De som kom hit för sin ST gjorde det för att väntetiden i Grekland låg på ca 4-5år (läkartätheten i Grekland tillhör de högsta i världen).

Den respons som dom har fått här i Sverige från sina svenska kollegor och handledare är att dom är mycket imponerade av deras kunskapsnivå, de har även fått samma respons från svenska läkarstuderande som dom i sin tur har fått handleda.
Så när det kommer till utbildningsnivå och färdigheter så har de grekiska läkarna minst lika god kunskap som läkare som är utbildade Sverige.

Jag känner alltför många, inklusive mig själv, som har fått en korrektare diagnos i Grekland och som man sen har tagit med sig till Sverige och tagit upp det med läkarna här och det har inte alltid mottagits så ödmjukt.

När det kommer till löner så är lönerna bättre i Sverige inledningsvis men efter ST och några års erfarenhet så har man möjlighet att tjäna bättre i Grekland.
Svara med citat