Jösses! Det var några år sen jag satt och skrev inlägg av den där magnituden på forum mitt i nätterna.
Kortfattat - vad jag menar med mina jämförelser mot ex Spanien och Italien är att vår riksbank har betydligt friare händer att bekämpa inflationsmålen än vad de har. Att det sedan finns högre kompetens hos den svenska är fullt möjligt, det kan jag inte uttala mig om.
Jag anser bara det populistiskt att trycka på folks utlandsresor, eller som någon sa "nu kostar en öl på Manhattan sjutti spänn!". För mig ligger det betydligt djupare politiska argument i botten än att handla billig öl i Grekland eller platt-tv under tiotusen på MediaMarkt.
Dessutom uppfyller vi väl inte konvergenskriterierna än om jag inte minns fel, med riksbankslagen?
Min jämförelse med dollarn grundade sig helt på en jämförelse med andra svagare valutor, ber om ursäkt om jag var otydlig där. Visst är det märkligt att landet som till stor del orsakar problemen kan stå kvar med en valuta som stärks gentemot övriga världen, bortsett då från euro och yen?