Citat:
Ursprungligen postat av steffe
Hej, alla glada kalimerare 
Den 27/5 -09 åker jag och min sambo till Thassos i 2 veckor.. Underbart!!!
Har kollat på massa av era inlägg innan, men hittar inte all fakta vi vill veta. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få.
Vi ska bo på ett lägenhets hotell som heter Chrissa i Limenas.
Här kommer några frågor som vi vill ha hjälp med 
Finns det andra stränder som är bra nära Limenas?
Vad får man inte missa på Thassos?
Vill gärna ha pris exempel på resturanger, drinkar resor mm...
Är hjärtligt tacksam om någon har tid att skriva ner några rader till oss
Vi ses snart alla glada och trevliga kalimeror
MVH Stephan och Ann-Sofie
|
Från ditt hotell till centrum av Limenas är det ca 1-1,5 km beroende på till vilken punkt i centrum du vill komma. Restaurang Patrikos vid hamnen är troligen billigast. Maten där är också bra. Men vad får man inte missa?
Det är ett måste att köra runt på Thassos och det rekommenderas två dagar att se allt sevärd runt på ön. Först och främst ska man besöka Limenas (Thassos stad) med dess gamla ruiner (Agora, Atenas tempel, basilikan, amfiteatern) och arkeologiska museet. Billigast och även med mycket god mat är tavernan Patrikos ovanför gamla hamnen i Limenas, tror jag. Vidare kan man köra västerut mot Prinos där det är marknad varje måndag och där kan man handla mycket billigt åt hela familjen. Och vad bör man inte missa? Obs! Man ska svänga västerut från Prinos upp mot bergen till Kazaviti, fortsätta några kilometer och innan vägen svänger till vänster ser man en taverna och det brukar stå några bilar på gården inför tavernan. När man kommer in i tavernan och sätter sig i en glasomringad veranda då får man därifrån en fin utsikt mot bergen. Men inte nog med detta. Personalen är ovanligt trevlig och deras mezerätter, bland annat fyllda paprikor och fyllda tomater är mycket billiga och underbara. Det får man absolut inte missa!!! Den här lunchen glömmer vi aldrig!

Tyvärr kommer jag inte namnet på tavernan men den ligger precis innan vägen svänger kraftigt till vänster mot Mega Prinos.
När man fortsätter västerut kommer man vidare till Limenaria och där ska man absolut pröva stora kräftor i den röda såsen på George Restaurant Tavern som ligger vid vattnet inte långt från polisstationen. Mums!
Fortsätter man vidare längs den södra kusten kan man göra stopp och beundra det fina Archangelos klostret. Vidare kommer man till ett av de vackraste ställena på hela ön, dvs till Alyki med antika ruiner. Så småningom kommer man till den dramatiska östra kusten med dess underbara Paradise beach och Golden beach, två vackraste stränderna på hela ön. Man ska också inte missa att besöka by Panagia med den intressanta kyrkan och där kan man handla en god honung som man ska ta med sig hem.
På fastlandet kan man besöka Kavala med en gammal borg, en gammal akvedukt mitt i stan och man kan även köra till Filippi med dess gamla och väl bevarade ruiner. Bilen som ni hyr på Thassos kan ni ta ombord på färjan till Kavala och då hinner ni med både Kavala och med Filippi på en dag. Så gjorde vi i september förra året. Färjorna till Kavala utgår från Limenas (Thassos stad).
Jag vill tillägga att det är mycket lätt att köra bil på Thassos. Har ni inte körkort då kanske hittar ni ett par på hotellet som har körkort och då kan ni dela pris för biluthyrning och för bensin och göra gemensamma utflykter. Det är också en lösning ifall man saknar bilkörkort, är extremt rädd att köra bil utomlands eller vill ha bilresan billigare.
Hälsningar/Enigma