Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2009-03-05, 18:19
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Härliga Malta

Jag vill dela med mig lite av vår härliga sportlovsresa till Malta. En ö som vi genast blev helt förälskade i. Jag som sällan återvänder till öar som jag redan varit på kan säga att jag redan längtar till Malta igen. Under våra 4 dagar där fick vi uppleva härlig natur, vackra byar och städer och träffade fantastiskt trevliga människor. Malteserna kommer rusande och vill hjälpa till så fort man stannar ett par sekunder för att studera kartan.

När vi landade på onsdagkvällen tog vi lokalbussen in till huvudstaden Valetta för att sedan byta buss och ta oss till Sliema där de flesta hotellen ligger. När chauffören sa att det kostade 94 cent för två att åka buss höll vi på att tappa hakan. Men under resans gång blev vi varse att prisnivån på Malta är behagligt låg. Tacksamt i dessa tider när euron inte är så billig.

När vi landade ösregnade det, men på torsdagmorgonen sken solen och det gjorde den hela resten av vår vistelse. Vi hade ca 15 grader i skuggan, precis som när vi har härligt vårväder här hemma i maj.




Första dagen tog vi bussen till Dingli för att gå en vandring längs kusten. Vi vandrade ca 1 mil den dagen. Underbar utsikt, vacker natur med massor av vårblommor.



Framåt eftermiddagen kom vi till ett vägskäl och visste inte riktigt vilket håll vi skulle gå. En gammal man stannade och frågade vart vi skulle. Vi berättade att vi ville ta oss till Hagar Qim, fornlämningar från ett tempel som är 5000 år gammalt. Hoppa in så skjutsar jag er en bit sa han genast. Han var 77 år och berättade hela sitt livs historia under färden. Han pratade bra engelska eftersom malteserna är tvåspråkiga. Maltesiskan låter väldigt arabisk med en viss inblandning av italienska.




Så här ser bussarna ut på Malta. De är från 50-60-talet och är otroligt charmiga. Fjädring saknas så det blir skumpigt värre! Bussnätet är väl utbyggt och eftersom ön är liten tar det inte så lång stund att ta sig tvärs över ön. Det finns ingen anledning att hyra bil. Dessutom är det vänstertrafik och ganska hetsig trafik på sina ställen.



Huvudstaden Valetta är fantastiskt vacker. Den är ett av världsarven och det kändes som att vandra på Roms gator.






Den gamla staden Mdina (ovan) rekommenderas också. Den ligger högt upp och mitt på ön så därifrån hade man utsikt åt alla håll.



Vår sista dag, en söndag, besökte vi den vackra fiskebyn Marsaxlokk.
Här är det stor fiskmarknad på söndagarna och Valettaborna vallfärdar hit för att köpa fisk och äta söndagsmiddag.






När vi bokade vår resa visste vi inte att det skulle vara stor vårkarneval just den helgen vi var där. Denna karneval går alltid av stapeln helgen innan Askonsdagen, precis som i Rio. Vi läste om karnevalen några veckor innan avresan och tyckte att det skulle bli kul, men hade ingen aning om att det skulle vara så stort som det var. Malteserna gick man ur huse under flera dagar. Det var dans i vackra kläder och vagnar med uppbyggda skapelser som på bilden ovan.




Under 4 dagar tog vi ca 300 bilder. Detta var bara ett litet smakprov...

Carina
Svara med citat