Sv: Amorgos 2009
Big Blue och Eleni är båda bra ställen, har bott ett flertal gånger på bägge. Personligen föredrar jag Big Blue dock. Något lägre priser, lika fina rum och bättre utsikt (man får dock inte ha något emot trappor).
Men begränsa er inte till dessa, det finns egentligen inget dåligt boende i Katapola, standarden är ganska hög.
Och baden, det är ingen bad-ö direkt på samma sätt som Naxos, det måste ni vara inställda på. Men det finns ett par fina stränder. Det kan dock blåsa lite eftersom Amorgos ligger mitt ute i havet, men i september borde klara er bra.
Lite av min personliga favorit är klippstranden man når med badbåten från Katapola, riktigt fin snorkling där.
Färja åker man lättast med Blue star direkt från Pireus. Dessa kommer dock fram sent på natten, så det kan vara skönt att ringa i förväg och boka åtminstone för några nätter. Annars brukar alltid hotellägarna stå på en fin rad, även mitt i natten.
Vill man inte göra detta så kan man mellanlanda på Naxos och "varva ner" en dag eller två. Sedan tar man lämpligen den lokala båten M/s Skopelitis från Naxos, brukar gå kl 15.00 varje dag (ej söndagar utom i högsäsong). Beroende på vilken väg den tar (olika dagar) så är man framme mellan kl 19 och kl 23.
Alternativt flyger man till Santorini, men då får man åka "omvägen" runt Naxos. I högsäsong kan det gå direktkatamaran från Santorini, men den är inget att lita på.
Ja det var lite snabbt, har ni fler frågor så säg bara till, jag har varit på Amorgos varje år i 4 år nu!
Åker själv tillbaka i Juni, jag kan inte vara utan Amorgos! <3
|