Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2009-01-20, 19:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Høflighet på gresk manér.

Tack Admirala! Det var ett av de bästa inläggen Kalimeras historia! Intressant och förklarande.

Jag är ju halvt adopterad av min värdfamilj på Tinos men har ändå alltid tyckt att de ibland kan upplevas som lite... inte ohövliga... nonchalanta är kanske ett bättre uttryck. I början reagerade jag lite men ryckte sedan på axlarna och tänkte att så är det väl i Grekland utan att reflektera mer över det. Nu har jag fått en bra förklaring på deras beteende.

I höstas när jag kom dit oanmäld så fanns det bokstavligen inte ett enda ledigt rum på hela Tinos! Det var något firande... Efter lite ringande fick jag tag på Stelios som kom och hämtade mig, skällde på mig och sedan bjöd på en stor middag på Taverna. Sedan åkte vi hem till hans hus där jag fick sova i gästrummet över natten. Dagen efter blev en av hans studios i bottenvåningen ledig så jag flytta ner dit. (Då flyttade även huskatten, Puttis som jag döpt honom till, med ner. Jag hade Svensk kattmat med... ) Jag köpte en bukett blommor och gav till Poppi, hans hustru, för att hon fixade med rummet. Det är ju hon som drar lasset...

Jag bodde i studion ytterligare 4 nätter. När jag sedan skulle vidare och ville betala viftade Stelios bara undan med handen... Tipota... Jag lyckades dock truga på honom en 50 € till tjejen som städar.

Så har jag det på Tinos! Jag har nog anammat lite av deras stil när jag är där, fast jag tackar också som flera skrivit... Det är svårt att låta bli när man är väluppfostrad. Men jag misstänker nu att den där blombuketten betydde mer än jag insåg då. Och det är något jag ska "ta med" mig i framtiden. Tack igen Admirala. Du lade ytterligare en bit i det stora och ibland märkliga pussel som heter Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I Grekland, om man sitter ett gäng och fikar, lägger man ju upp sitt cigarettpaket på bordet och det kan vem som helst ta för sig ur.
Xa, xa, xa... Andra resan till Grekland, första gången på Tinos, kom en stor 120 Kg man och satte sig vid vårt bord på Coffeechopen där vi väntade på båten till nästa ö. Det fanns säkert 15 bord och vi var ensamma på stället, det var siesta-time! Han säger inget först utan bara lutar sig fram och tar en cig ur mitt paket på bordet. Som Svensk blev jag naturligtvis upprörd i mitt innersta!!! Det var det västa! Bara ta en cig ur MITT paket utan att FRÅGA! Hans storlek avhöll mig dock från att protestera utåt... Sedan sa han: I heard about you... Det var förstås Stelios och det var början på en underbar vänskap...

Numera har jag lärt mig att i princip allt som finns på bordet är "gemensamt" för de som är med och ev vänner som råkar passera... Cig, öl, mat...

Men jag har noterat en intressant sak. När jag sitter på Terassen med en öl så dricker aldrig "den passerande törstige" ur mitt glas eller ur flaskan. Man hämtar ett eget glas, slår upp ett par klunkar, dricker ur, tittar filosofiskt ut över havet i några sekunder, sätter ner glaset på bordet och går sedan vidare... Ofta utan ett ord... Man vänjer sig...

En annan sak är att jag har sällan sett en Grek dricka direkt ur flaskan! Något vi kan göra rätt ogenerat här hemma i vissa sammanhang. Är det ofint eller ohyfsat att dricka direkt ur flaskan i Grekland? Eller är det av hygieniska orsaker kanske? Är det någon som känner till det?