Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-07, 17:32
Gösta Gösta är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Jag hörde om boken "Ett nytt liv vid vägens ände" av en vän i Lund. Han skickade boken till mig och nu har jag stormläst den.

Till att börja med ska jag säga att det är en av de vackraste böcker jag sett (med undantag av konstböcker). Andzrej Ploskis akvareller är underbara. Underbara och dråpliga är också historierna om det nya livet i byn Sigri på Lesvos. Författarparet Joanna Nicklasson-Mlylnarska och Mikael Backman skriver medryckande om människor och händelser de varit med om i byn. Där finns maten, husen och de mer eller mindre orginella byborna. Historierna visar att det inte är så lätt att komma in det grekiska livet som utomstående. Författarna beskriver alla problem de stött på och allt de ställt sig frågande inför. Men de beskriver hur de övervinner sina problem med språket, grekiska hantverkare osv. och ser möjligheter i allt. Det är dråpligt, lärorikt och beskrivet med värme, man kan se en ny livsfilosofi växa fram - en grekisk. Jag säger som ett av de orginal författarna har lärt känna antagligen skulle uttrycka sig, "very much good". Han har inte lärt sig speciellt mycket engelska under 30 år i Australien, men istället kan han lära författarparet en hel del om livets mysterier i Sigri.

En bok för den som vill gå djupare än guideböckerna - en bok för greklandsvännen.
Svara med citat