Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-28, 15:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Jag tror att en del av fenomenet orsakas av mängden nyinkommande, det är alltså så överväldigande många som kommer, och det syns nu överallt i städerna, främst, där personer som hamnat i en helt omöjlig cirkelgång måste överleva på något sätt, och då blir det nära till olaglig verksamhet. De inhemska människorna som bor i dessa städer och kvarter reagerar förstås. I en brett upplagd rapport i en dagstidning ( min kanske inte helt pålitliga källa) påstås att Aten är "uppdelat" mellan olika nationaliteter som har mutat in olika områden som prostitution, narkotikahandel , gatuförsäljning av pirat-cd...-och jag orkar inte redogöra för hela artikeln. Det är givetvis inte de nyinkomna halvdrunknade flyktingarna som utgör denna maffia, men säkert rekryteras många underhuggare därifrån.
I Patras är det ideliga gatubråk mellan afrikaner och irakier/iranier/afganistaner. Patrasborna har helt enkelt tröttnat på att inte kunna vara lugna i sin stad.-

MEN! Detta ursäktar inte alls att polisen är brutal/tar mutor/ fördröjer processer/trakasserar mörkhyade. Inte alls.
-Polisen här har en annan tradition för sitt agerande än i Sverige, där vi växt upp med en bild av den snälle kvarterspolisen som plattfot vankar omkring och skämtar med barn och tanter.- Dom skämtar inte här, punkt.
Sen är ju de flesta flyktingarna muslimer och det är inget som är populärt här.

-Jag har sett uppgifter om att politiker (och vanligt folk) ser Grekland som en gränspost mot den hotande faran att helt översköljas av flyktingar och att resten av Europa inte gör sin del solidariskt .
Svara med citat