Citat:
Ursprungligen postat av Bea
Till 2009 har vi tagit sikte på Ikaria, Astypalea och Tinos. Pluss att våra vänner har bestämt sig för Donoussa och Naxos, och såklart vill vi träffa dem också...
|
Trevliga öar alltihop förutom Donoussa, som jag inte kan uttala mig om. Har endast sett hamnen från Scopelitis' däck!
Hur mycket jag än tycker om Ikaria skulle jag, för min del, säga att stryk den. Ni måste till antingen Mykonos eller Syros för att ta er vidare dit.
Astypalea är inte heller så lätt att ta sig till och det är ofta ankomst mitt i natten. Men enligt gtp (som det ser ut i dagsläget) går det att ta sig dit från Donoussa med Blue Star. Man ska nog inte räkna med att just denna förbindelser finns mer än en eller två gånger i veckan. Hur som helst, Astypalea är en pärla och är värd att man stannar mer än ett par dagar. P g a båtförbindelserna är tyvärr det första man får göra när man kommer dit att kolla när passande färja går därifrån.
Vi har faktiskt knixat oss till Ikaria från Astypalea en gång men då hade vi mellanlandning på Patmos. Åkte till Kalymnos, bytte färja och åkte vidare till Patmos, stannade där några dagar och tog sedan en dolphin till Ikaria. Det går men om man "bara" har två veckor skulle jag inte satsa på det alternativet. Tar lite lång tid och det är många förbindelser som måste klaffa.
Så Donoussa, Astypalea och sedan upp till Naxos och till sist Tinos för närheten till Aten kan kanske vara något

.
Celbe