Sv: Studera Grekiska i Grekland
Jag har ingen länk men vet att någon lagt ut den här på forumet tidgare. Min dotter läste när hon var i 20-årsåldern och det är över 10 år sedan så då var inte internet lika vanligt. Hon är inte halvgrek men flera av hennes studiekamrater var det. Jag tror att antagningsförfarandet är ganska likartat idag. Vet de som läst senare och de har beskrivit det på ungefär samma sätt. Eleverna testas före terminens början och placeras i olika grupper utifrån sina förkunskaper. Tentamen i slutet av läsåret var det då och skriftliga småprov under terminerna så studenterna skulle veta hur de låg till. Betygsskalan var 1-9. Lektioner 4 timmar varje dag må-to och studenterna kunde välja mellan fm, em eller kvällsgrupp som man sen tillhörde hela läsåret. Hon hade två lärare och gillade båda. Hon lärde sig språket mycket bra och har sedan kunnat utveckla de kunskaperna. I gamla inlägg här på forumet har flera skrivit att privatskolorna är mycket bättre med små klasser men då kostar det ju mycket mer pengar än de blygsamma avgifter som universitetet tar. Min dotter var nöjd med att läsa på ett universitet och att kunna delta i studentlivet. Kanske annorlunda om man läser som äldre.
Eva
|