Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-07, 16:40
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Första gången på Santorini

Bra idé att åka till Santorini.

Om ni har möjlighet till 2 veckor vill jag rekommendera en vecka på Naxos för sol och bad samt den andra på Santorini.
Santorini är enormt vackert men som sagt ingen badö. Visst går det att bada, men för det mesta är sanden glödhet där den är svart.
Jannes rekommendation av Oia håller jag helt med om. Det är häftigt och man hoppas att boendet sitter fast på klippväggen.
Det finns mycket att se och utgrävningarna får ni inte missa, om de nu har öppnat igen. Mina barn då 5 & 10 tyckte det var intressant fast långt till glasskiosken. Ett besök på bergstoppen vid Kamari är en vacker upplevelse.
Prova gärna att ställa bilen och promenera upp. Utflykten med båt runt calderan är oförglömlig, med promenad upp till en levande vulkan och därefter bad vid de varma källorna. Som avslut är det besök på Thirasia för lunch. Jag tävlade med åsnorna upp. Fru och barn åkte åsna och jag gick upp.
De vann med att köra om mig på halva vägen upp. Sedan lunchen på en taverna högst upp glömmer jag aldrig. Låga räcken, vild 5 åring och 200 meter fritt fall. Maten superb.
Vinprovning inte heller att förglömma då vinet från Santorini är speciellt.
Alltså flygstol/charter kvittar vilket, men det är mycket spänning att planera själv. Hyr gärna bil under tiden för det underlättar.
Enda nackdelen i mitt tycke är kostnadsbilden på ön. Något högre än andra öar.
Finns sedan tiden för en vecka till så ta gärna och kombinera med Naxos för sol och bad. Naxos har ett bra forum och Kitrinlikör.

Uffe (som inte nämde Kreta en enda gång)

Ps: Man kan åka dit över dan.

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-11-07 klockan 16:43. Anledning: Grytlappar
Svara med citat