Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Det man också bör ifrågasätta är hur mycket vissa turistande forummedlemmar egentligen vet om grekisk inredning. Jag som är inredningsintresserad, bor i Grekland och läser grekiska inredningsmagasin, har inredningsintresserade grekiska vänner osv. känner inte alls igen mig i beskrivningen av "tingel tangel".
Grekisk, och medelhavsinspirerad inredning i övrigt, är för mig mycket spännande och exotisk, ofta mycket stilren med naturnära material av hög kvalitet och varma färgställningar.
Vi svenskar med våra trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler har mycket inspiration att hämta i Grekland.
I senaste numret av Sköna hem visar för övrigt ägaren av inredningsbutiken "Spiti" upp sitt hem med mycket grekkänsla. Inspirerande och mycket vackert.
Man har förvisso all rätt i världen att tycka att något är fult, men då ska man ta reda på fakta först.
|
Absolut har vi en hel del att lära! Det där företaget jag råkar arbeta på, som säljer så trista möbler, har definitivt satt en standard som lätt tippar åt "stelt". Men nu är ju en gång den moderna skandinaviska inredningen utformad så, "stilrent" om man gillar det, "tråkig" för de flesta andra...
Framför allt som du säger "basen" i hemmen, med naturmaterial (visserligen använder vi mer trä än någon annan kultur genom tiderna, och det får väl också räknas som ett naturmaterial) med sten, kalk och grovbehandlat trä är väldigt spännande. Framför allt när det då kompletteras med den mer rustika medelhavsstilen på möbler.
Det jag har skarpa smakinvändningar mot är alla dessa detaljer - dukar, bonader, prydnadssaker osv. Det är det som får mig att tänka på min mormor, virkade dukar och jag passar inte ihop. Och du kan inte ta inredningsmagasin som exempel på hur den grekiska inredningsstilen egentligen ser ut, våra magasin är inte representativa för svenska hem heller.
Det kan inte vara meningen att man i varje diskussion måste avstå totalt från generaliseringar. Bilderna som lades ut är för mig en representativ bild av hur det sett ut i de flesta grekiska hem jag varit inne i. När du skriver om våra "trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler" gör du också en generalisering, det finns folk som inte äger en enda IKEAmöbel, själv har jag ingen platt-TV, de flesta av mina vänner har ingen fondvägg osv. Men generaliseringar är nödvändiga för att vi ska kunna föra en diskussion om grekiskt/svenskt.
Alltså menar jag att fakta är nog så viktigt, men det vi diskuterar är ändå uppfattningar och smak, och då är man inte nödgad att plöja igenom grekiska eller svenska inredningsmagasin, det räcker med att bilda sig en uppfattning utifrån de grekiska/svenska hem man varit inne i.