Sv: Ett sjunde klassens tivoli.
Jag tror så här:
För de allra flesta börjar det med en helt vanlig solsemester. Antingen råkar det bara bli just Kreta för att man hittar ett hotell som verkar lockande, eller har man blivit rekommenderad just detta resmål.
Skiljelinjen går väl nånstans mellan hur man tar in det när man väl är där. Jag blev fullständigt såld från första stund, ett par arbetskamrater som till slut tog åt sig av mitt tjat om denna underbara ö kände sig grundligt lurade när de kom hem. Efterblivet, skitigt, oorganiserat, ohövliga människor, osv. Men de allra flesta av oss som hänger här inne hör väl till den första kategorin, vi som drabbats av "sjukan".
Sen, precis som med fallet i vilket intresse du än hänger dig åt, vare det mat, vin, musik, konst, litteratur, you name it, tränar man upp sina "smaklökar" så att man efter hand hellre söker det mer "svårsmälta" än det "lättillgängliga". Efter åratals vinintresse smakar det kräks i munnen på mig av bara tanken på ett billigt californiskt Merlot, medan någon som aldrig föresatt sig att utforska andra mycket väl kan njuta av det betydligt mer än av någon av mina franska Cabernét Sauvignon.
Saken är den; precis lika mycket som jag har rätt att gilla Platanias, eller nån annan får gilla Elvis, eller ytterligare någon kebabpizza, lika mycket rätt har andra att tala om hur ILLA de tycker om just detta. Det är inte "snobberi" eller att vara "fin i kanten", det är att ha olika SMAK. Samt, här inne, att föra en diskussion, och är det något jag lärt mig av efter att ha spenderat tid på diverse diskussionsforum sen internets stenålder, är det att ett forum där det till varje pris ska råda consensus och undvikas att stöta sig med folk med ömma tår, det forumet självdör.
Bara för att jag håller med Elisabet om att den grekiska inredningsstilen går på tvärs mot vad jag anser "smakfullt" (i ärlighetens namn får den mig att tänka på min mormor på syra, med fulladdat Mastercard på Kiviks marknad. Om man nu tog plastkort på Kiviks marknad, that is) så är det inte snobbism. Lika litet som det är snobbism eller ett "personligt påhopp" på mig som fortfarande råkar gilla Platanias när man kallar det för sjunde klassens tivoli. Jag BJUDER på det. Jag bor på landet här hemma, en hel del av semestern består i att uppleva folkvimlet på den där hetsiga huvudgatan med alla restauranger. Kor, får och getter ser jag tillräckligt av här hemma.
|